Legislacja
0 komentarzy

Dementi MSWiA w sprawie pieszych

9 maja 2017

Dementi MSWiA w sprawie pieszych
PRAWO DROGOWE@NEWS. Facebook: „Holenderska propozycja”

Dziennik „Rzeczpospolita” poinformował, iż istnieje prawdopodobieństwo wprowadzenia zakazu korzystania z telefonu komórkowego podczas przechodzenia przez jezdnię. Nawet uszczegółowił swoje doniesienie – wskazując na 200 zł mandat za złamanie takiego zakazu. Zacytujmy fragment artykułu: „Taką propozycję przedstawił resort spraw wewnętrznych. W założeniu przepis miałby się przyczynić do poprawy bezpieczeństwa pieszych. Problem w tym, że jak wynika z danych policji, w zdecydowanej większości winę za wypadki z ich udziałem ponoszą kierowcy. W 2016 r. na przejściach doszło do 8255 przypadków najechania na pieszego. Tylko w 2449 wypadkach wina leżała po stronie przechodzącego przez jezdnię. Ilu w tym czasie korzystało z telefonu? Nie wiadomo. Nikt nie prowadzi takich statystyk”. Czy rzeczywiście resort podjął prace nad takim zakazem? Otóż, nie.

Dementi. Na stronie MSWiA umieszczono stanowcze dementi: „Nawiązując do dzisiejszego artykułu „Zakaz rozmów na zebrze”, który ukazał się w dzienniku „Rzeczpospolita” informujemy, że w MSWiA nie są prowadzone żadne prace wprowadzające zakaz korzystania z telefonów komórkowych na przejściach dla pieszych. Artykuł z dzisiejszej „Rzeczpospolitej” przedstawia zbyt daleko idące wnioski. Kwestie związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym będą przedmiotem dyskusji w ramach Rady Dialogu Społecznego. Omówione zostaną sprawy związane z działaniami profilaktycznymi i edukacyjnymi np. kampaniami społecznymi zwiększającymi świadomość pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym.”

Projekt „Smart Stop”. W ramach komentarza postanowiliśmy przypomnieć ubiegłoroczną kampanię społeczną mazowieckiej drogówki pn. „Smart Stop”. Jej celem było zwrócenie uwagi niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, na potencjalnie tragiczne sutki korzystania z telefonów komórkowych podczas przechodzenia przez jezdnię. Kampania była adresowana do młodzieży, ich rodziców i opiekunów. Czy te zachowania niechronionych uczestników ruchu drogowego zmieniły się? Nie, zdecydowanie nie!

Projekt +Light Line. Natomiast Holendrzy postanowili zainwestować i wprowadzać konkretne rozwiązania. W mieście Bodegraven testują specjalnie przygotowane przejścia dla pieszych, gdzie przy krawędzi jezdni umieszczono nowoczesne światła w technologii LED. Technologia bazuje na projekcie firmy HIG Traffic Systems i zakłada umieszczenie świateł LED-owych na krawędzi jezdni. Tak, aby wpatrzeni w ekran telefonu mieli szanse dotrzeć światło obowiązujące na przejściu. Projekt nazwanaL +Light Line. Światło zielone zapala się zaraz po czerwonym, ale w drugą stronę działa to trochę inaczej. Przed zapaleniem się czerwonego światła to zielone przez kilka sekund miga. Ma to być ostrzeżenie przed tym, że wkrótce zapali się czerwone. (jm)

Brak komentarzy do tego artykułu. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie będzie widoczny na stronie. Wymagane pola zostały oznaczone symbolem *. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu Prawo Drogowe. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek.