Legislacja
0 komentarzy

Ostrzej za przestępstwa w ruchu drogowym

1 czerwca 2017

Ostrzej za przestępstwa w ruchu drogowym
Konferencja prasowa Michała Wójcika - Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości (fot. MS)

Z dniem 1 czerwca 2017 r. wchodzi w życie nowela Kodeksu karnego zaostrzająca ary za przestępstwa w ruchu drogowym. Drżyjcie piraci drogowi ostrzegają media. - Zaostrzenie kar za przestępstwa w ruchu drogowym pozwoli chronić życie i zdrowie obywateli na drogach - powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik. I dodał: - Trzeba powiedzieć "stop" temu co się dzieje na polskich drogach. Koniec z piractwem drogowym.

Zmiany są następujące:

- kierowca będący w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, który spowoduje wypadek ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkim uszkodzeniem ciała, trafi do więzienia na minimum 2 lata;

- sąd nie będzie orzekał w stosunku do sprawców jw. wyroków w zawieszeniu;

- ucieczka przed pościgiem policyjnym trafia do katalogu przestępstw z zagrożeniem karą od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności oraz zakazem prowadzenia pojazdów;

- kierowca-recydywista, prowadzący pojazd mimo orzeczonego sądownie zakazu, trafi do więzienia na okres od 3 miesięcy do 5 lat;

- kierowca, który prowadziłby pojazd mimo wydania decyzji administracyjnej o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami, otrzyma sądowy zakaz prowadzenia pojazdów;

- wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji mają się przedawniać po trzech latach od chwili popełnienia czynu;

- sądy orzekając w sprawach o przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym będą musiały być informowane o wszystkich dotychczasowych przestępstwach i wykroczeniach podsądnych znajdujących się w centralnej ewidencji kierowców oraz w ewidencji kierowców naruszających przepisy drogowe prowadzonej przez policję.

Przypomnijmy w styczniu br. rząd zaakceptował projekt zmian prawa, do Sejmu nowela trafiła w ostatnich dniach stycznia i tu już procedowanie nastąpiło w trybie ekspresowym, ostatecznie ustawa została uchwalona 23 marca i 19 maja opublikowana w Dzienniku Ustaw, wchodzi w życie właśnie z dniem 1 czerwca 2017 r. Tak więc sądy otrzymują kolejne narzędzia do skutecznej walki z piratami drogowymi, a co za tym idzie nie będzie już pobłażliwości wobec skazywanych. Czy sądy będą mniej łagodne dla pijanych i odurzonych narkotykami kierowców, którzy powodują tragiczne w sutkach wypadki drogowe? Czekamy na przykłady stosowania obowiązującego od dnia dzisiejszego prawa! Będziemy je opisywali. Tymczasem pytanie czy także Kodeks wykroczeń zostanie zaostrzony, tak aby „Frog” i jemu podobni uczestnicy ruchu drogowego nie podejmowali prób powodujących zagrożenie na drogach? (jm)

 

Informacja Ministerstwa Sprawiedliwości (31.5.2017 r.)

STOP PIRATOM DROGOWYM

Sekretarz Stanu Michał Wójcik przypomniał, że źródłem powstania ustawy zaostrzającej kary za przestępstwa w ruchu drogowym oraz wydłużającej okres przedawnienia karalności wykroczeń, były dyskusje wywołane tragicznym wypadkiem z 2016 roku, gdy na warszawskiej Pradze pirat drogowy, któremu wcześniej zabrano prawo jazdy i trzykrotnie był karany za prowadzenie samochodu bez tego dokumentu, śmiertelnie potrącił 14-letnią dziewczynkę. - Dzisiaj mogę przedstawić regulacje, które uchronią życie i zdrowie obywateli przed tymi, którzy nie powinni uczestniczyć w ruchu drogowym, przed piratami drogowymi – powiedział wiceminister. Przytoczył porażające statystyki. W 2016 roku na polskich drogach zginęło 72 dzieci w wieku do 14 lat. W ponad 30 tys. wypadków śmierć poniosło w sumie ponad 3 tys. osób, a ponad 40 tys. zostało rannych. - Trzeba powiedzieć „stop” temu, co dzieje się na polskich drogach, koniec z piractwem drogowym! – podkreślił Michał Wójcik.

Ustawa, która wchodzi w życie 1 czerwca wprowadza zmiany w Kodeksie karnym, Kodeksie wykroczeń, Kodeksie postępowania karnego, Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia oraz w Prawie o ruchu drogowym. Regulacje wymierzone są w skrajnie nieodpowiedzialnych kierowców, którzy powodują śmierć i zniszczenia na polskich drogach, a ich ofiarami są niejednokrotnie dzieci.

Nowe przepisy

- Pijany lub odurzony narkotykami sprawca śmiertelnego wypadku lub powodującego ciężkie uszkodzenia ciała pójdzie do więzienia na co najmniej 2 lata. Kara nie będzie mogła zostać zawieszona. Dziś dolna granica kary przy takim przestępstwie to zaledwie 9 miesięcy pozbawienia wolności, a wyrok do jednego roku więzienia można zawiesić.

- Organy ścigania i sądy dostaną wystarczający czas, by skutecznie wymierzyć sprawiedliwość sprawcy wykroczeń drogowych. Będą się one przedawniać w sprawach, w których wszczęto postępowanie, dopiero po trzech latach od momentu popełnienia czynu. Dziś przedawnienie następuje już po dwóch latach (np. w przypadku sprawy „Froga” przedawnienie karalności wykroczeń nastąpiło po wydaniu wyroku skazującego w pierwszej instancji a przed rozpoznaniem apelacji przez sąd odwoławczy i uniemożliwiło uprawomocnienie się tego wyroku).

- Kto będzie kierował samochodem, choć zabrano mu prawo jazdy decyzją administracyjną, narazi się nie tylko na karę do dwóch lat więzienia, tak jak obecnie (w praktyce sądy rzadko ją orzekają, a jeśli już – to najczęściej w zawieszeniu). Obowiązkowo zostanie orzeczony w stosunku do niego przez sąd zakaz prowadzenia pojazdów od roku do 15 lat.

- Kto złamie sądowy zakaz prowadzenia pojazdów zostanie skazany na karę nawet do 5 lat więzienia. Dziś – do 3 lat więzienia. Obowiązkowo zostanie orzeczony w stosunku do niego przez sąd zakaz prowadzenia pojazdów od roku do 15 lat.

- Kierowca, który świadomie zmusi policję do pościgu i chcąc uciec, nie zatrzyma się pomimo sygnałów świetlnych i dźwiękowych ze ścigającego go radiowozu, popełni przestępstwo zagrożone karą do 5 lat więzienia. Sąd obligatoryjnie zakaże mu prowadzenia pojazdów na okres od roku do 15 lat. Dziś nawet najbardziej brawurowa ucieczka stwarzająca ogromne zagrożenie na drodze traktowana jest jak wykroczenie, za które grozi zaledwie grzywna lub kara aresztu do 30 dni.

- Przy orzekaniu w sprawach o przestępstwa drogowe sądy będą obligatoryjnie powiadamiane o wcześniejszych ukaraniach oskarżonego za wykroczenia w ruchu drogowym oraz czy zatrzymywano mu w przeszłości prawo jazdy. Dostaną informacje na ten temat (mandaty, punkty karne itp.) z centralnej ewidencji kierowców. Obecnie nie ma takiego obowiązku, co sprzyja wydawaniu łagodnych wyroków wobec notorycznych piratów drogowych, gdyż sądy najczęściej nie wiedzą o dotychczasowym łamaniu przepisów przez takie osoby.

- W Prawie o ruchu drogowym znajdzie się uszczegółowiona regulacja dotycząca poddawania kierujących pojazdami (lub innych osób, w stosunku do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogły kierować pojazdem) rutynowemu badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do alkoholu, np. narkotyków lub dopalaczy.

Konieczność zmian. Dotychczasowe przepisy nie pozwalały na skuteczne ściganie sprawców groźnych przestępstw i wykroczeń drogowych, a czasem stanowiły wręcz zachętę do zachowań powodujących tragiczne skutki.

W 2015 r. ponad 1000 sprawców groźnych wykroczeń drogowych (w tym 150 kolizji i 320 przekroczeń prędkości) nie spotkała kara, bo ich sprawy się przedawniły. Spośród prawie 1400 osób, które skazano za jazdę bez prawa jazdy odebranego decyzją administracyjną, zaledwie wobec czterech orzeczono sądowy zakaz prowadzenia pojazdów.

Na 112 wyroków skazujących pijanych lub odurzonych kierowców, którzy zabili na drodze człowieka lub spowodowali ciężkie uszkodzenia ciała, 26 wymierzono w zawieszeniu (2014 r. - 38 zawieszeń na 151 wyroków; 2013 r. - 93 zawieszenia na 252 wyroki).

Jednocześnie statystyki pokazują, że w Polsce na 100 wypadków drogowych ginie aż 9 osób (dane z 2014 r.), a w Niemczech czy Austrii - jedna osoba.

Koniec z bezradnością. Nowa ustawa pozwoli na sprawne i zdecydowane działanie państwa, gdy dochodzi do przestępstw i groźnych wykroczeń spowodowanych przez pijanych kierowców i piratów drogowych. Wymiar sprawiedliwości nie będzie bezradny wobec tych, którzy drwią z prawa i stwarzają śmiertelne zagrożenie na drogach.

Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji Ministerstwo Sprawiedliwości

Brak komentarzy do tego artykułu. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie będzie widoczny na stronie. Wymagane pola zostały oznaczone symbolem *. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu Prawo Drogowe. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek.