Omawiając kwestie przesłanek do wydania zakazu prowadzenia OSK, należy wspomnieć o korzystnej dla przedsiębiorców zmianie przepisu art. 45 ust. 2 pkt 2 ustawy. Złagodzono w nim konsekwencje naruszenia jednego z obowiązków informacyjnych - nieprzedstawienia staroście listy uczestników kursu oraz informacji o terminie, czasie i miejscu rozpoczęcia pierwszych zajęć teoretycznych. Teraz za rażące naruszenie przepisów o szkoleniu uznawać się będzie dopiero wielokrotne nieprzedstawienie tej informacji. Tym samym jedno lub dwa uchybienia w tym zakresie przestaną być przyczyną zamknięcia OSK. Jest to krok w dobrym kierunku, niemniej sytuacja przedsiębiorcy nie uległa w wyniku nowelizacji zbyt radykalnej poprawie. Nadal brakuje przesłanek, które uwalniałyby przedsiębiorcę od odpowiedzialności administracyjnej w szczególnych sytuacjach. Potrzebę takich uregulowań wskazywał Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniach dotyczących problematyki kar administracyjnych. Do pozytywnych zmian należy także zaliczyć - zgodnie z nowym przepisem art. 39 ust. 8 - prawo osoby, która uzyskała negatywny wynik egzaminu sprawdzającego kwalifikacje instruktora lub wykładowcy, do wglądu do pytania egzaminacyjnego, na które udzieliła nieprawidłowej odpowiedzi.