Do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej zaadresowana została kolejna interpelacja (nr 2240), ta w sprawie programu Gambit 2005 i egzaminów na prawo jazdy. Składającą zapytanie jest posłanka Małgorzata Niemczyk.
Interpelacja (nr 2240)
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie programu Gambit 2005 i egzaminów na prawo jazdy
Szanowny Panie Ministrze! Celem przyjętego przez Radę Ministrów programu Gambit 2005 jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym zmniejszenie ilości tzw. ciężkich wypadków oraz oddziaływanie na jakość jazdy uczestników ruchu poprzez egzekwowanie podstawowych przepisów kodeksu drogowego. Program ten został przyjęty do realizacji w połowie 2005 r. Planowane zmniejszenie liczby osób poszkodowanych - zabitych i rannych - w wypadkach drogowych do końca 2013 r. ma wynieść 50%. Wskaźnik ten jest słuszny, gdyż na naszych drogach wciąż dochodzi do zbyt wielu kolizji. Dziś mija już ponad połowa przewidzianego czasu, a wciąż nie osiągnięto redukcji wskaźnika nawet o 25%. Jestem przekonana, że kampanie informacyjne są niezwykle istotne, jednak nie są w stanie samodzielnie rozwiązać problemów na drogach. Nie tylko wiedza kierowców, ale także ich poziom umiejętności są kluczowe. Najlepszą metodą na zwiększenie kwalifikacji kierowców jest ich odpowiednie przygotowanie do jazdy, dlatego zmiana w sposobie przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy może okazać się konieczna.
Państwa europejskie, w których wskaźnik wypadków jest o wiele niższy, mają bardzo dobrze rozwinięty system egzaminowania - kurs trwa rok czasu, a podczas nauki odbywają się egzaminy częściowe, sprawdzające różne niezbędne umiejętności, chociażby jazdy na śniegu. Tak przygotowani kierowcy są w stanie odpowiednio zachować się na drodze w momencie zagrożenia. W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:
1. W jaki sposób Pański resort planuje w najbliższym czasie poprawić bezpieczeństwo na drogach, aby zredukować ww. wskaźnik o 50%?
2. Czy zamierza Pan w ramach realizacji założeń projektu zmienić zasady zdawania przez kierowców egzaminu na prawo jazdy?
3. Czy planuje Pan wprowadzenie surowszych konsekwencji dla kierowców posiadających prawo jazdy poniżej 2 lat?
4. Jakie kroki Pańskie ministerstwo zamierza podjąć w celu zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach?
5. Czy planowane są egzaminy z jazdy samochodem po przekroczeniu wieku 50, 60, 70 lat?
6. Dlaczego w Polsce prawo jazdy jest wydawane bezterminowo?
Z wyrazami szacunku Małgorzata Niemczyk
Łódź, dnia 15 lutego 2012 r.