‹ W aerodynamicznych ciężarówkach poprawie ulegnie także widoczność w bocznych lusterkach (Fot.: PD@N 461-127jm)
Komisja Europejska rozpoczyna procedowanie przepisów na mocy których, producenci będą oferowali swoim klientom aerodynamiczne ciężarówki. Cel - zmniejszenie zużycia paliwa i poprawa bezpieczeństwa pieszych. Jeśli przepisy zostaną przyjęte przez kraje UE i europarlament, nowe tiry mają pojawić się na drogach w latach 2018-2020. Jak będą wyglądały takie pojazdu? Otóż aerodynamika ma być poprawiona dzięki zaokrąglonemu kształtowi kabiny oraz klapy z tyłu pojazdu. "Celem propozycji jest uczynienie tirów bezpieczniejszymi i bardziej przyjaznymi środowisku" - powiedział na konferencji prasowej w Brukseli komisarz UE ds. transportu Siim Kallas. Zaznaczył, że dzięki poprawionej aerodynamice oszczędności na paliwie przy pokonywanym dystansie 100 tys. km wyniosą 5 tys. euro rocznie. "Odpowiada to 7,8 ton emisji CO2" - powiedział komisarz. Zaokrąglone kształty tirów mają też poprawić widoczność w bocznych lusterkach. KE wyliczyła, że pomoże to uratować rocznie od 300 do 500 pieszych i rowerzystów, którzy co roku giną w wypadkach z udziałem tirów.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie główne korzyści wynikające z nowych przepisów są następujące:
§Poprawa efektywności energetycznej: Energia zużywana na potrzeby transportu w UE w 96 proc. pochodzi z ropy i produktów ropopochodnych[1]. Zmniejszenie zużycia paliwa o 7-10 proc. w przypadku dalekobieżnych pojazdów ciężarowych będzie mieć duże znaczenie pod względem gospodarczym i środowiskowym. Ponadto we wniosku dotyczącym nowych przepisów przewidziano zezwolenie na dodatkowe obciążenie spowodowane przez cięższe akumulatory zapewniające alternatywne systemy napędu (hybrydowy, elektryczny) w przypadku pojazdów ciężarowych - głównie miejskich – i autokarów. Pojemność ładunkowa ciężarówek nie ulegnie jednak zmianie.
§Zwiększenie bezpieczeństwa na drodze: Obecny kształt przedniej części kabiny z ostrymi krawędziami może zwiększyć skalę urazu użytkowników dróg w wyniku zderzenia. Obniża on również boczne pole widzenia kierowcy. Jest to szczególnie niebezpieczne dla rowerzystów i pieszych na skrzyżowaniach. Bardziej zaokrąglony kształt zwiększa pole widzenia i w przypadku zderzenia przy niskiej prędkości, tak jak ma to zazwyczaj miejsce w środowisku miejskim, zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń.
§Korzyści dla przewoźników: Ulepszona aerodynamika pojazdów pozwoli zaoszczędzić około 5 tys. euro rocznie na kosztach paliwa w przypadku typowego pojazdu ciężarowego pokonującego w takim okresie 100 tys. km.
§Nowe możliwości dla producentów pojazdów: Europejscy producenci pojazdów ciężarowych są liderami rynkowymi, a ponadto sektor ten jest jednym z największych inwestorów przemysłowych odpowiedzialnych za nakłady na badania i rozwój. Realizacja koncepcji nowych aerodynamicznych kabin i tylnych klap stworzy producentom okazję do zaprojektowania nowych modeli, co przyczyni się do tworzenia nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w Europie.
§Bardziej spójne kontrole i mniej uszkodzeń dróg: Nawet jedna trzecia kontrolowanych pojazdów jest przeciążona, co powoduje uszkodzenia dróg i stanowi naruszenie bezpieczeństwa. Wprowadzenie pokładowych urządzeń ważących połączonych z cyfrowym tachografem i punktami pomiaru ciężaru na głównych drogach zapewni większą spójność kontroli w poszczególnych krajach. Szacuje się, że nadmierne obciążanie pojazdów ciężarowych kosztuje obecnie podatnika 950 mln euro rocznie.
§Promowanie transportu intermodalnego: Dzięki zmniejszeniu wymaganych formalności ułatwione zostanie przenoszenie kontenerów o długości 45 stóp między statkami, pojazdami drogowymi i pojazdami kolejowymi.