^ Czesław Swaryczewski (na fot. w kamizelce odblaskowej), sekretarz Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców, właściciel i instruktor Ośrodka Szkolenia Kierowców “MOTOREX” w Olsztynie (Fot.: PD@N 459-84cs)
Polska od 2004 roku jest członkiem Unii Europejskiej. Jako społeczeństwo jesteśmy przekonani, że musimy się dostosować do reguł obowiązujących w UE.
Ustawa o kierujących pojazdami i zmieniająca system szkolenia, egzaminowania implementowała postanowienia Dyrektywy 2006/126/WE w sprawie praw jazdy. Aktualnie jesteśmy w bardzo burzliwym i trudnym dla naszego środowiska okresie gdzie od 19.01.2013 obowiązuje nowy system szkolenia i egzaminowania. Zadziwiający jest fakt, że od 19.11.2012 obowiązuje Dyrektywa Komisji 2012 / 36/UE, a przepisy wykonawcze do Ustawy o kierujących nie są modyfikowane pomimo, że czas na wdrożenie został wyznaczony najpóźniej do 31.12.2013 r.
Dyrektywa zawiesza istotne zmiany dotyczące administracji, szkolenia i egzaminowania. Są jednak w dyrektywie zapisy wymagające bardzo szybkiej korekty przepisów wykonawczych, a dotyczy to szczególnie Rozporządzenia MTBiGM zmieniające warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia Dz. U. z dnia 09.01.2013 poz. 30. Przygotowujemy się do szkolenia i egzaminowania motocyklistów zmiany są bardzo istotne i duże.
Ośrodki egzaminowania i Ośrodki Szkolenia kompletują i dostosowują do poszczególnych kategorii AM, A1, A2, A - sprzęt, ten który nie spełnia kryteriów upłynniają, kupując sprzęt motocyklowy, który precyzyjnie spełnia wymogi techniczne w poszczególnych kategoriach. Takie działanie generuje duże koszty. Dyrektywa wprowadza tolerancję parametrów dotyczących - mocy pojazdu 5cm3 oraz masy pojazdu 5 kg w kategorii A1, A2, A.
Jestem przekonany, że nasi decydenci zainteresują się w miarę szybko postanowieniami Dyrektywy 2012/36/UE i implementują obowiązujące już nas przepisy wykonawcze.
Czesław Swaryczewski