^ Czesław Swaryczewski (na fot. w kamizelce odblaskowej), sekretarz Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców, właściciel i instruktor Ośrodka Szkolenia Kierowców “MOTOREX” w Olsztynie(Fot.: PD@N 461-10)
W ubiegłym sezonie podczas szkolenia motocyklowego na 5-tej godzinie zajęć kursantka spadła z motocykla na placu manewrowym. Pomimo stosunkowo małej prędkości ok. 20 km obrażenia były duże. Miednica pęknięta w 8 miejscach bez przemieszczenia kości. Fatalny nieszczęśliwy wypadek. Oczywiście instruktor podjął natychmiast akcję ratowniczą (jak się później okazało działał profesjonalnie). Natychmiast na placu manewrowym zjawiły się 2 karetki i 2 samochody policyjne, 1 patrolowy i po chwili specjalistyczny ruchu drogowego do obsługi wypadków. Na bieżąco tworzono dokumentacje wypadku drogowego: dokumenty pojazdu / motocykla; dokumenty instruktora; dokumentacja szkoleniowa. W motocyklu sprawdzono dokładnie wszystkie mechanizmy i zrobiono dokumentację fotograficzną grubości klocków, ogumienie, działanie siłowników hamowania to są elementy podlegające kontroli. Okoliczności i atmosfera były dla mnie jako szkoleniowca bardzo nerwowym przeżyciem emocjonalnym. Później kolejne protokoły przesłuchań instruktora i osoby szkolącej. Dokładnie jak był realizowany program szkolenia podczas kolejnych zajęć, oględziny placu, jego zabezpieczenie i występujące przeszkody. Cel - określenie winnego wypadku a co się z tym wiąże konsekwencje finansowe. Bardzo istotne tutaj są ubezpieczenia:
1.Ubezpieczenie NW przeważnie wszyscy posiadają wysokości podstawowe 10 000 zł jest to kwota rażąco niska i nie stanowi zadośćuczynienia. Obecnie istnieje możliwość zwiększenia stawki NW do 100 000 zł i dla niektórych motocykli szkoleniowych, stosuję się taką formę. Można również ubezpieczyć kursanta indywidualnie NW na okres szkolenia motocyklowego.
2.Ubezpieczenie firmy / OSK / od odpowiedzialności cywilnej / OC / w wysokości 100 000 zł przypadku, gdy osoba poszkodowana w wypadku będzie dochodziła roszczeń na drodze cywilno-prawnej.
3.Regulamin szkolenia, który akceptuje osoba szkolona. W regulaminie jest jasno sprecyzowana odpowiedzialność za mienie oraz ewentualne zadośćuczynienie w nieszczęśliwych wypadkach. Taki nieformalny dokument wewnętrzny OSK akceptuje szkolący i szkolony.
Zaczyna się sezon szkoleń motocyklowych. Program szkolenia przewiduje dynamiczne ćwiczenia. Jest to bardzo niebezpieczne z tego względu podzieliłem się swoim przypadkiem, aby ustrzec instruktorów i przestrzec przed konsekwencjami.
Sekretarz PIGOSK, Czesław Swaryczewski