Posłowie Małgorzata Pępek i Mirosław Pluta w interpelacji (nr 19910) w sprawie szkolenia doskonalącego i okresowego dla kierowców zawodowych zainteresowani są nadzorem nad realizowanym przez przedsiębiorców szkoleń w zakresie kwalifikacji i szkoleń okresowych dla kierowców wykonujących transport drogowy, w tym posiadania przez przedsiębiorcę odpowiedniego sprzętu do przeprowadzania szkoleń praktycznych w zakresie poszczególnych kategorii praw jazdy. Nadto pytają, czy ministerstwo, w celu jednolitego interpretowania i stosowania przepisów przez wszystkie ośrodki, przygotuje wykładnię przepisów dotyczącą możliwości prowadzenia szkoleń dla kierowców wykonujących transport drogowy w formie e-learning i warunków, jakie takie szkolenie musi spełniać? Wyjaśnienie złożył Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odpowiadając m. inn.: odnosząc się do pytania dotyczącego przygotowania przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wykładni przepisów prawa w zakresie formy i warunków szkoleń prowadzonych przez przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia, uprzejmie informuję, że resort nie posiada uprawnienia do dokonywania wykładni prawa. Pragnę zauważyć, że ministerstwo wydaje jedynie niewiążące opinie w przypadku, kiedy wystąpi o to zainteresowany podmiot
Interpelacja (nr 19910)
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie szkolenia doskonalącego i okresowego dla kierowców zawodowych
Szanowny Panie Ministrze! Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy określa m.in. szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorcy prowadzącego ośrodek szkolenia w zakresie infrastruktury technicznej, warunków lokalowych, wyposażenia dydaktycznego oraz pojazdów używanych w trakcie szkolenia, a także szczegółowe warunki prowadzenia szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, szkoleń okresowych oraz zajęć odbywanych w ramach szkolenia okresowego. Szkolenia te z założenia mają zapewnić podnoszenie umiejętności kierowców w kierowaniu pojazdami. Dla poszczególnych kategorii praw jazdy ustalono odrębne wymagania w zakresie czasu trwania szkolenia i jego zakresu. Niektóre ośrodki zakupiły więc duże, odpowiednio wyposażone i kosztowne autobusy do prowadzenia takich kwalifikowanych szkoleń. Niestety na rynku funkcjonują również ośrodki, które prowadzą szkolenia - część praktyczną – małymi autobusikami spełniającymi tylko wymagania kategorii D1, a nie dla kategorii D. Logiczne jest, że doskonalenie jazdy w zakresie kategorii D powinno być wykonywane tylko autobusem spełniającym wymagania dla tej kategorii, zaś szkolenie na sprzęcie niespełniającym tych wymagań z pewnością nie wpłynie na bezpieczeństwo później wykonywanych przewozów. Wydaje się, że sprawę może załatwić odpowiednia interpretacja rozporządzenia.
Kolejnym problemem w zakresie szkolenia kierowców jest sprawa harmonogramów dla szkoleń okresowych. Wiadomo, że obowiązek odbycia takich szkoleń w określonym przedziale czasu ciąży na kierowcach zawodowych wykonujących transport drogowy. Ideą wprowadzania zapisów § 10, 11 i 12 rozporządzenia w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy było, aby zapracowany kierowca mógł odbyć szkolenie w dogodnym dla siebie czasie. Ośrodki szkolenia, wychodząc naprzeciw takim oczekiwaniom, oferują cieszące się dużym powodzeniem szkolenie prowadzone metodą e-learning, które pozwala na realizację poszczególnych modułów szkolenia w dowolnym, dogodnym dla kierowcy czasie. Niestety biurokratyczne wymagania niektórych urzędów wojewódzkich rodzą obowiązek przekazywania im harmonogramów kursu. Tymczasem kierowca, który aby utrzymać pracę, musi być w pełni dyspozycyjny, nie ma nieraz możliwości dostosowania się do jakiegokolwiek harmonogramu. Ponadto ideą szkolenia e-learning jest, że uczestnik szkolenia sam decyduje, kiedy i gdzie się szkoli, ma obowiązek ukończyć szkolenie w pełnym zakresie w dowolnie wybranym przez siebie czasie. Istnieje opinia prawna wydana przez eksperta stowarzyszenia KIEROWCA.PL, która wyraźnie wskazuje żądanie sporządzania harmonogramów zajęć jako nadinterpretację urzędniczą. Z pewnością zajęcia teoretyczne wymagają nadzoru, co z powodzeniem stosują podmioty prowadzące szkolenie e- learning w innych zakresach, ale nie zapewnia tego żaden harmonogram. Wygląda więc na to, że nadinterpretacja urzędnicza może doprowadzić do skutecznego paraliżu szkoleń e-learning, zupełnie bezpodstawnie preferując szkolenia stacjonarne. Powszechnie wiadomo, iż wiele ośrodków prowadzi szkolenia stacjonarne z naruszeniem postanowień § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, według którego szkolenie ma być prowadzone w sali wykładowej ośrodka, pod nadzorem trenera-wykładowcy. Tymczasem kursant otrzymuje materiały do domu, gdzie teoretycznie przechodzi szkolenie. Problem polega na tym, iż ośrodki te nie szkolą zgodnie z zasadami, nie ponoszą kosztów i mocno obniżają cenę. Uderza to w ośrodki solidnie realizujące cały proces szkolenia zgodnie z wytycznymi zawartymi w cytowanym rozporządzeniu.
W związku z powyższym prosimy Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
1.Czy Panu Ministrowi znany jest problem opisany powyżej?
2.Czy ministerstwo prowadzi nadzór/kontrole nad prawidłowym realizowaniem przez przedsiębiorców szkoleń w zakresie kwalifikacji i szkoleń okresowych dla kierowców wykonujących transport drogowy, w tym posiadania przez przedsiębiorcę odpowiedniego sprzętu do przeprowadzania szkoleń praktycznych w zakresie poszczególnych kategorii praw jazdy?
3.Czy ministerstwo, w celu jednolitego interpretowania i stosowania przepisów przez wszystkie ośrodki, przygotuje wykładnię przepisów dotyczącą możliwości prowadzenia szkoleń dla kierowców wykonujących transport drogowy w formie e-learning i warunków, jakie takie szkolenie musi spełniać?
Z poważaniem
Posłowie Małgorzata Pępek i Mirosław Pluta
Żywiec, dnia 23 lipca 2013 r.
Odpowiedź Zbigniewa Rynasiewicza:
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo z dnia 29 lipca 2013 r. (nr SPS-023-19910/13), którym przekazano interpelację posłów Małgorzaty Pępek i Mirosława Pluty w sprawie szkolenia doskonalącego i okresowego dla kierowców zawodowych, przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Odnosząc się do pytania dotyczącego prowadzenia części praktycznej w ramach kwalifikacji wstępnej przy użyciu pojazdów właściwych dla prawa jazdy kategorii D1 i D, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 39g ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodka szkolenia spełnia przedsiębiorca, który m.in. posiada pojazdy samochodowe odpowiednie do zakresu prowadzonego szkolenia. W świetle art. 39b ust. 2 ww. ustawy, kierowca obowiązany jest uzyskać kwalifikację, odpowiednio do pojazdu samochodowego, którym zamierza wykonywać przewóz drogowy, w zakresie bloków programowych określonych odpowiednio dla kategorii prawa jazdy C, C+E, C1 i C+E lub D, D+E, D1 i D+E. Stosownie do § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy, szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej przyspieszonej prowadzone w formie kursu kwalifikacyjnego obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane w blokach programowych w zakresie m.in. części specjalistycznej - dla prawa jazdy kategorii C, C+E, C1 i C+E lub D, D+E, D1 i D1+E - zgodnie z planem szkolenia oraz planem wykonania szkolenia.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia jest obowiązany posiadać pojazd odpowiadający zakresowi prowadzonego kursu kwalifikacyjnego. Przepisy w przedmiotowym zakresie nie precyzują, czy przedsiębiorca prowadzący kurs kwalifikacyjny w zakresie np. bloku programowego D, D+E, D1 i D+E powinien posiadać pojazdy właściwe dla kategorii prawa jazdy D, D+E, czy D1 i D1+E. Dlatego też w opinii resortu spełnienie przedmiotowego wymogu następuje w przypadku posiadania pojazdów właściwych dla kategorii prawa jazdy D i D+E lub D1 i D1+E.
Odnosząc się do kwestii przekazywania wojewodzie harmonogramów o prowadzonym w sali ośrodka szkolenia szkoleniu okresowym przy użyciu komputera i specjalistycznego oprogramowania wspomagającego proces kształcenia, należy wskazać, że zgodnie z art. 39e ust. 2 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym, kierownik ośrodka szkolenia jest obowiązany przedstawić wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia ośrodka szkolenia, najpóźniej w następnym dniu roboczym po dniu rozpoczęcia kursu, informację o terminie, czasie i miejscu, w których będą prowadzone zajęcia, wraz z listą uczestników kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego.
Mając na uwadze powyższe, uprzejmie wyjaśniam, że każdy przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia jest obowiązany przedstawić wojewodzie informację o terminie, czasie i miejscu, w których będą prowadzone zajęcia, wraz z listą uczestników kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego. Bez znaczenia jest, czy zajęcia prowadzi się w formie wykładu, seminarium, pokazu oraz innych form zajęć stosowanych w kształceniu osób dorosłych, czy w formie ćwiczeń pod nadzorem trenera-wykładowcy przy użyciu komputera i specjalistycznego oprogramowania wspomagającego proces kształcenia. Dodatkowo należy zauważyć, że zarówno zajęcia prowadzone w formie wykładu, seminarium, pokazu oraz innych form zajęć stosowanych w kształceniu osób dorosłych, jak również w formie ćwiczeń pod nadzorem trenera-wykładowcy przy użyciu komputera i specjalistycznego oprogramowania wspomagającego proces kształcenia, mają charakter stacjonarny, ponieważ w obu przypadkach są prowadzone w sali ośrodka szkolenia.
Odnosząc się do pytania dotyczącego nadzoru nad przedsiębiorcą prowadzącym ośrodek szkolenia w zakresie realizowanej kwalifikacji wstępnej i szkolenia okresowego oraz posiadanego sprzętu do przeprowadzania szkoleń praktycznych, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 39h ust. 1 i 2 ustawy o transporcie drogowym, nadzór nad ośrodkami szkolenia sprawuje wojewoda i w ramach sprawowanego nadzoru przeprowadza kontrolę m.in. w zakresie posiadanych przez przedsiębiorcę pojazdów samochodowych wykorzystywanych do prowadzonych szkoleń. Tym samym minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej nie prowadzi bezpośredniego nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi ośrodek szkolenia.
Odnosząc się do pytania dotyczącego przygotowania przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wykładni przepisów prawa w zakresie formy i warunków szkoleń prowadzonych przez przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia, uprzejmie informuję, że resort nie posiada uprawnienia do dokonywania wykładni prawa. Pragnę zauważyć, że ministerstwo wydaje jedynie niewiążące opinie w przypadku, kiedy wystąpi o to zainteresowany podmiot.
Z poważaniem