Legislacja

Czy przybędzie egzaminatorów?

27 marca 2007

Krajowe Stowarzyszenie Egzaminatorów, Kandydatów na Kierowców i Kierowców, opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Transportu w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów prowadzących egzaminy kandydatów na kierowców i kierowców. Zmiany w systemie egzaminowania wpłynęły w znacznym stopniu na radykalny wzrost zapotrzebowania na kadrę egzaminatorską we wszystkich Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego w Polsce - czytamy. Idąc za potrzebą chwili Ministerstwo Transportu zintensyfikowało działania dążące do uzupełnienia brakującej kadry egzaminatorskiej poprzez zwiększenie ilości egzaminów dla kandydatów na egzaminatorów. Jednakże pomimo pojawiających się na rynku pracy kolejnych osób posiadających uprawnienia do przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy ciągle występują braki kadry egzaminatorów w ośrodkach. Po analizie i konsultacjach roboczych z przedstawicielami środowiska egzaminatorów, dyrektorów WORD oraz z przedstawicielami poszczególnych Urzędów Marszałkowskich stwierdzono, że wiele osób posiadających uprawnienia nie zamierza podejmować pracy w charakterze egzaminatora ze względu na niskie wynagrodzenie. Biorąc to pod uwagę Minister Transportu dokonał analizy obowiązujących stawek wynagrodzeń egzaminatorów. Stawki te nie zmieniły się od 1999 r.. Dotychczasowy sposób wynagradzania egzaminatorów faworyzował przede wszystkim osoby posiadające długi staż pracy w zawodzie egzaminatora i dużą ilość uprawnień do egzaminowania nie pozwalając Dyrektorom WORD na adekwatne do wykonywanej pracy wynagradzanie wszystkich egzaminatorów. Ministerstwo Transportu zaproponowało, aby wynagrodzenie zasadnicze składało się z dwóch składników wynagrodzenia za posiadane kwalifikacje do przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy, oraz wynagrodzenia zadaniowego uzależnionego od umowy o pracę i zakresu czynności wykonywanych przez poszczególnych egzaminatorów. Należy także podkreślić, że ważnym rozwiązaniem zaproponowanym w tym rozporządzeniu jest określenie wyłącznie minimalnych stawek tych dwóch składników wynagrodzenia zasadniczego egzaminatora. Takie przepisy dają wolną rękę Dyrektorom WORD w ustalaniu wysokości wynagrodzeń przyjmowanych przez nich do pracy egzaminatorów. Pozwala to także na przyciągnięcie do pracy osób np. z innych województw. Wysokość zaproponowanych minimalnych stawek wynagrodzenia egzaminatorów uwzględnia współczynnik wzrostu płac na przestrzeni 7 lat oraz pozwala na godziwe wynagrodzenie osób sprawujących funkcję egzaminatora. Wysokość wynagrodzenia jest także czynnikiem wpływającym na chęć podjęcia pracy, oraz ograniczającym w znacznym stopniu chęć nielegalnego zdobywania dodatkowych funduszy. Ustalając nowe stawki wzięto także pod uwagę znaczny wzrost ilości osób egzaminowanych, a tym samym znaczne obciążenie fizyczne i psychiczne osób wykonujących zawód egzaminatora. Bardzo ważny składnik wpływający na wynagrodzenie stanowi konieczna do wykonywania tego zawodu wiedza i umiejętności oraz wykształcenie. Największy wzrost wynagrodzenia będzie dotyczył egzaminatorów posiadających wyłącznie uprawnienia jednej kategorii. Dotychczasowe wynagrodzenie wynosiło 1850 – 2300 zł brutto. Według proponowanych stawek taki egzaminator będzie mógł zarabiać minimum 3500 brutto. Wpływ na tak znaczną zmianę ma przede wszystkim ilość wykonywanej przez tych egzaminatorów pracy. Egzaminy w zakresie kategorii B prawa jazdy stanowią ponad 90 % egzaminów przeprowadzanych przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Egzaminator posiadający dotychczas uprawnienia do przeprowadzania egzaminów na kategorię A, B i C mógł otrzymać wynagrodzenie w wysokości maksymalnie 4200 zł brutto. W oparciu o nowe stawki taki egzaminator będzie mógł uzyskać wynagrodzenie w wysokości minimum 5500 zł brutto. Takie wynagrodzenie otrzyma tylko egzaminator, który będzie miał w umowie o pracę angaż na przeprowadzanie egzaminów na wszystkie posiadane kategorie. Inaczej będzie w przypadku jeżeli zostanie on zatrudniony na przeprowadzanie egzaminów w zakresie jednej kategorii, wtedy jego wynagrodzenia będzie wynosiło minimum 4500 brutto. Przepisy projektowanego rozporządzenia nie są objęte regulacjami prawa Unii Europejskiej. Akt ma wejść w życie 1 października 2007 t.