Legislacja

Czy to już kryzys w ośrodkach egzaminowania?

11 sierpnia 2014

67110c13c604b7db8eeb9f0cf451d40b5b33f583

 

25295123f447cc8d0b31ea7854fc3283c6dbc2cc

 

da2fd76e0fe2b48a93a8ecf75f134f173a1ec03b

(500-25-27)

 

Prawo jazdy traci na popularności, a wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego mają coraz większe kłopoty finansowe - alarmują media. Dla uzasadnienia tej tezy przywołują wyniki pierwszego półrocza 2014., a właściwie jeden - 4,5 mln zł strat (wynik łączny word-ów). Wynik finansowy brutto w porównaniu do pierwszego półrocza 2012 r. miał zmniejszyć się o 24,2 mln zł. Dowiadujemy się, iż tylko 18. placówkom udało się wyjść ponad kreskę. Największe straty odnotowują placówki Mazowsza. Pogarszającą się sytuację śledzimy i relacjonujemy. Pokazujemy wszelkie działania mające na celu przeciwdziałanie takiej tendencji, a tu: otwieranie filii egzaminacyjnych; popularyzacja kursów reedukacyjnych; wynajem placu manewrowego; dopuszczenie do egzaminów pojazdów ośrodków szkolenia; system egzaminów próbnych (zarówno teoretycznych, jak i praktycznych) itd. Powodów takiej sytuacji jest kilka, obok niżu demograficznego, stawiany jest argument trudniejszego egzaminu na prawo jazdy i niskiej zdawalności. Spadek najbardziej widać na liczbie egzaminów praktycznych. Jeszcze dwa lata temu było ich ponad 1,2 mln, rok temu niewiele ponad milion, a w 2014 r. już tylko 581 tys. Teoretycznych odpowiednio 593 tys., 555 tys. i 573 tys. Optymizmem nie napawają także wskaźniki zdawalności, chociaż tu tendencje się wyraźnie odwróciły. Na początku 2012 r. średnio w skali kraju egzamin praktyczny na kat. B prawa jazdy zdawało 29,9 proc. kandydatów. Teraz to już 33,5 proc. Teoria wygląda jednak na zdecydowanie trudniejszą. Zdawalność tej części egzaminu na kat. B prawa jazdy spadła w ciągu dwóch lat z 76 proc. do 37,2 proc.

A co ze światełkiem w tunelu? Tym ma być nowela ustawy o kierujących, która w najbliższym czasie wejdzie w życie. Tu przede wszystkim oczekuje się na dostępniejsze testy egzaminacyjne. Duże znaczenie będą miały obowiązkowe warsztaty doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców. Oczekiwania dotyczą także nowych zasad kursów reedukacyjnych i bezpieczeństwa - będą dłuższe i droższe, niestety te przepisy wejdą w życie dopiero od stycznia 2016 r.

Publikacje opracowano na polecenie Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Raport zawiera bardzo szczegółowe dane dotyczące pracy WORDów w pierwszych półroczach lat 2012-2014.