Legislacja

Dla kogo karta parkingowa?

28 marca 2014

ff26731aead7159c14d9d60b778bb7712b816198

(Fot. 488-28 jolanta michasiewicz)

Żłobki i kluby dziecięce zostaną dołączone do katalogu instytucji, które mogą otrzymać dokument pozwalający parkować na uprzywilejowanych miejscach. Zmianę zaproponowano w projekcie rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej w sprawie rodzaju placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości poruszania się, uprawnionych do uzyskania karty parkingowej. Podstawą prawną zmian jest nowela ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza zmiany związane z uzyskaniem karty parkingowej. Powoduje też wygaśnięcie 1 lipca br. dotychczasowych przepisów w tej sprawie, wydanych przez ministra infrastruktury. Do placówek, zajmujących się opieką nad osobami niepełnosprawnymi, uprawnionych do uzyskania karty parkingowej zalicza się: domy pomocy społecznej, placówki opiekuńczo-wychowawcze, ośrodki wsparcia - jeżeli przebywają w nich osoby niepełnosprawne mające znacznie ograniczone możliwości poruszania się. Do placówek, zajmujących się rehabilitacją osób niepełnosprawnych, uprawnionych do uzyskania karty parkingowej zalicza się: warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki, w których organizowane są turnusy rehabilitacyjne, zakłady aktywności zawodowej, specjalistyczne ośrodki szkoleniowo-rehabilitacyjne, zakłady opiekuńczo-lecznicze, zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze, sanatoria uzdrowiskowe i szpitale uzdrowiskowe, sanatoria uzdrowiskowe dla dzieci i szpitale uzdrowiskowe dla dzieci, hospicja, zakłady rehabilitacji leczniczej, przedsiębiorstwa podmiotów leczniczych udzielające świadczeń zdrowotnych z zakresu rehabilitacji leczniczej - jeżeli przebywają w nich osoby niepełnosprawne mające znacznie ograniczone możliwości poruszania się. Do placówek, zajmujących się edukacją osób niepełnosprawnych, uprawnionych do uzyskania karty parkingowej zalicza się: żłobki i kluby dziecięce, przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, placówki artystyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze oraz ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, zakłady kształcenia, placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły wyższe - jeżeli kształcą się w nich osoby niepełnosprawne mające znacznie ograniczone możliwości poruszania się. Etap legislacyjny - konsultacje. Projekt został skierowany do opinii 22 adresatów.