Legislacja

Dodatkowe testy dla młodych kierowców

18 czerwca 2011

Kierowcy, którzy już dostali prawo jazdy, powinni przechodzić dodatkowe testy - proponują niemieccy politycy. Cel - zmniejszyć liczbę wypadków drogowych powodowanych przez młodych ludzi (w Niemczech samochód może prowadzić 17-latek).W 2010 r. na drogach zginęło tylko 3657 osób - to najmniej od pół wieku. Ale mimo to co czwarty śmiertelny wypadek powoduje kierowca, który nie ukończył 24. roku życia. Młodzi najczęściej łamią przepisy drogowe, albo wsiadają za kierownicę pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Dlatego politycy proponują, by każdy młody kierowca, który zdał egzamin na prawo jazdy, po trzech miesiącach zdawał kolejny test. Miałby przed jedną-dwie godziny jeździć po mieście z instruktorem, który oceniałby jego umiejętności. Sprawdzałby też, czy nie nabrał złych nawyków, np. czy notorycznie nie przekracza dozwolonej prędkości lub czy przepuszcza pieszych na przejściach. Takie dodatkowe jazdy z instruktorami są od ośmiu lat obowiązkowe w Austrii. Przynoszą efekty, bo po ich wprowadzeniu liczba wypadków z udziałem młodych spadła o jedną trzecią. Pomysł, pod którym podpisuje się też niemiecki automobilklub, analizuje teraz ministerstwo transportu. Władze Saksonii-Anhalt chcą natomiast zabronić młodym kierowcom prowadzenia samochodów o mocy powyżej 150 koni mechanicznych.