(494-31, 32 [fot. jola michasiewicz], 33)
Obradowała podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (druk nr 1859) (fot. 1). Obrady prowadził, przewodniczący podkomisji, poseł Józef Lassota (fot. 3). Przypomnijmy projekt noweli zawiera zawiera zmiany w ustawach w zakresie regulacji dotyczącej pieszych i przejść dla pieszych oraz obowiązkowego egzaminu państwowego w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Pierwsze z wymienionych zagadnień posłowie, legislatorzy, przedstawiciele resortu infrastruktury oraz przedstawiciele organizacji społecznych szeroko dyskutowali. Zgłoszona została wątpliwość, a nawet ostrzeżenie, czy nowe przepisy w efekcie nie pogorszą obecnego stanu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Jeden z posłów wskazał na analogię do uchwalonych przepisów odnośnie rowerzystów, które miały poprawić stan bezpieczeństwa, a w efekcie miały przynieść skutki odwrotne. Wzrosła liczba wypadków rowerzystów. Czy rzeczywiście? Kolejny apel to szeroka analiza i uwzględnienie w naszych przepisach sprawdzonych doświadczeń Niemiec, Szwajcarii, czy Francji. Choć - jak mówił poseł Litwiński - “zakładam, że przepisy przede wszystkim poprawią komfort pieszych. I tu uwaga, aby nie zburzyć przy okazji organizacji transportu zbiorowego. Tutaj poseł Szmit zaproponował wprowadzenie wyjątku dotyczącego pieszego na torowisku, zgodnie z wnioskiem Spółki Tramwaje Warszawskie. Legislator - wyjaśniając zagadnienie wskazał na ewentualną sprzeczność uprzywilejowania np. tramwajów, czy samochodów ciężarowych jako sprzeczne z Konwencją Wiedeńską. Wyraźnie wskazano na potrzebę dalszych konsultacji oraz zamówienia - jak to nazwano - pisemnych, zewnętrznych ekspertyz, analiz i informacji przygotowanych np. przez KR BRD, ITS, PZM, word-y. W tym uzupełniających informacji i ekspertyz o efektach rozwiązań stosowanych w Hiszpanii, Chorwacji, Finlandii, Grecji, Wielkiej Brytanii, Irlandii czy we Włoszech, o “ciężkości wypadków” itd. Wnioski o zlecenie opinii i ekspertyz wywołały także częściowy sprzeciw. Ostatecznie postanowiono zamówić kilkanaście ekspertyz. Także w zakresie pierwszej pomocy zlecone zostaną ekspertyzy dotyczące ratowników medycznych oraz policji - analizy dotyczące pieszych ofiar wypadków drogowych. Posłanka Beata Bublewicz (fot. 2) zgodziła się, że badania wiele wnoszą, ma jednak wątpliwość czy dzisiaj należy badać aspekty socjologiczne, czy kulturowe. Zdecydowanie oponowała za zlecaniem ekspertyzy w zakresie badania intencji pieszych na przejściu dla pieszych.
Analizując drugi z podejmowanych tematów - umiejętności udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków, stwierdzono, iż ponad 60% kierowców nie umie jej udzielić. Za sprawę najistotniejszą uznano sposób w jaki należałoby przygotować kierowców do takiego obowiązku.
Jak zasugerował prowadzący obrady - w związku z procedurami zlecenia i przygotowania opinii i ekspertyz – podkomisja prawdopodobnie zbierze się dopiero w terminie po wakacjach.