(Fot.: PD@N 386-12jm)
W życie wchodzą przepisy regulujące zagadnienia związane z ustawianiem, wykorzystywaniem fotoradarów. Sieć fotoradarów przejęła Inspekcja Transportu Drogowego. Ona też będzie akceptowała lokalizację urządzeń, tu ustawodawca odebrał głos decydujący w ustawianiu urządzeń samorządom. Postanowiono, iż z dróg znikną atrapy fotoradarów (czyli te maszty, do których nie będzie doprowadzone zasilanie). Same urządzenia - by pełniły funkcję prewencyjną - mają być zdecydowanie lepiej widoczne. By tak się stało, zostaną one oklejone specjalną, odblaskową folią w kolorze żółtym. Używać fotoradarów będzie obok ITD, także straż miejska, jednak wyłącznie na terenie zabudowanym. Co więcej, kierowcy będą musieli być poinformowani (np. przez stosowny znak), o zamontowaniu urządzenia. Bardzo istotnym elementem jest organizacja Centrum Automatycznego nadzoru nad Ruchem Drogowym. Przypomnijmy - do systemu napływać będą zdjęcia zrobione przez fotoradary na terenie całego kraju. Komputerowy system sam zidentyfikuje właściciela pojazdu i wydrukuje mandat. Nowe przepisy wydłużyły czas na "ujawnienie" wykroczenia z 30 do 60 dni. Kierowcy będą wiec mogli zostać ukarani mandatem nawet niemal 2 miesiące po zarejestrowaniu przewinienia. I kierowcy – właściciel auta będzie też zobowiązany wskazać, kto w danym czasie prowadził jego samochód. Jeśli tego nie zrobi, sam zostanie ukarany grzywną.
Komunikat ITD - 1 lipca ruszył system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym
Od 1 lipca br. Inspekcja Transportu Drogowego zaczęła ujawniać, za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pasie drogowym dróg publicznych, naruszenia polegające na przekraczaniu dopuszczalnej prędkości. Na terenie całego kraju działa 75 fotoradarów, pracujących w systemie ciągłym tzn. 24 godzinnym.
Aby umożliwić sprawną realizację przepisów w strukturze Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego powstało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, komórka organizacyjna odpowiadająca za automatyczny nadzór nad przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego, oraz delegatury terenowe. Wprowadzenie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym sprowadza się do usytuowania na drogach w Polsce urządzeń rejestrujących, maksymalnego wykorzystania ich efektywności oraz szybkiego i prostego egzekwowania prawa.
W niedalekiej przyszłości na naszych drogach pojawi się 300 nowych stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz systemy pomiaru prędkości odcinkowej. Ponadto na najbardziej niebezpiecznych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlna zainstalowane będą rejestratory wjazdu na czerwonym świetle.