Realizując punkt 8. porządku dziennego obrad plenarnych Sejmu RP sprawozdanie Komisji Infrastruktury o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (druki nr 1957 oraz 2292) przedstawił, poseł sprawozdawca komisji Leszek Aleksandrzak. Proponowane zmiany zarekomendował następująco: “Panie Marszałku! Panie i Panowie Posłowie! Panie Ministrze! Mam przyjemność przedstawić sprawozdanie Komisji Infrastruktury o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami z druku nr 1957. Projekt ten ma na celu uregulowanie szeregu zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemu uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, a przede wszystkim jednoznaczne wskazanie, że część teoretyczna egzaminu państwowego na prawo jazdy jest przeprowadzana z wykorzystaniem jednolitego dla wszystkich wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego systemu teleinformatycznego, i wskazanie ministra właściwego do spraw transportu jako podmiotu właściwego do zatwierdzenia bazy pytań egzaminacyjnych. Te główne cele legły u podstaw tego projektu. Po powołaniu podkomisji okazało się jednak, iż do projektu zostało zgłoszonych ponad 170 poprawek, które w sposób znaczący rozszerzały zakres przedmiotowej zmiany. W związku z tym podkomisja na kilku posiedzeniach, łącznie ze stroną społeczną, czyli dyrektorami WORD-ów, ośrodków szkolenia kierowców oraz przedstawicielami instytucji i organizacji, które odpowiadają za ruch drogowy, przeanalizowała te wszystkie poprawki i przygotowała jednolity projekt, który został omówiony na posiedzeniu komisji, a następnie przyjęty przez komisję.
Jakie najistotniejsze dodatkowe zmiany zostały wprowadzone do projektu? O wszystkich nie będę mówił, ponieważ jest to dość obszerny projekt, powiem o tych najważniejszych. Wprowadzono zasadę, myślę, bardzo istotną dla kierujących pojazdami, iż posiadacz prawa jazdy kategorii B ma prawo do kierowania motocyklem o pojemności 125 cm i automatycznej skrzyni biegów bez zdawania egzaminu. Dalej, zniesienie obowiązku odbycia przez kandydata na kierowcę części teoretycznej szkolenia - to znaczy, kandydat może przystąpić do egzaminu bez odbycia części teoretycznej szkolenia. Następna sprawa, bardzo istotna - pytania egzaminacyjne będą od tej chwili jawne, będzie katalog pytań egzaminacyjnych i te pytania będą dostępne dla wszystkich. Dalej, wprowadzenie systemu szkolenia on-line oraz szkolenia przez Internet. To są udogodnienia, które zostały wprowadzone do komisyjnego projektu ustawy na podstawie postulatów zgłaszanych przez organizacje i stowarzyszenia oraz ośrodki szkolenia kierowców i WORD-y.
Ten projekt ustawy rzeczywiście w wielu przypadkach wykracza poza wcześniejszy zakres przedłożenia. Zwracano uwagę, iż to może być niekonstytucyjne, natomiast komisja postanowiła, że skoro zajmujemy się już tą sprawą, należy to tak doprecyzować, aby te wszystkie uwagi, które były zgłaszane podczas posiedzeń podkomisji i komisji, znalazły odzwierciedlenie w tym projekcie. W związku z tym, żeby już nie przedłużać tego wystąpienia, wnoszę w imieniu komisji o przyjęcie projektu. Uznajemy, iż ten projekt w sposób zasadniczy ułatwia możliwość zdobycia prawa jazdy oraz wprowadza jednolite zasady na rynku funkcjonowania praw jazdy.