Legislacja

Jaka jest podstawa homologacji przyczep motocyklowych - pyta posłanka

27 lipca 2015

Do ministra infrastruktury i rozwoju z interpelacją (nr 33926) zwróciła się posłanka Alicja Olechowska, sprawa dotyczy homologacji przyczep motocyklowych ciągniętych za pojazdem. Zwracam się do Pani z prośbą o udzielenie informacji na podstawie jakich przepisów producenci przyczep motocyklowych, specjalnie przystosowanych do ciągnięcia za jednośladami z silnikiem, mogą uzyskać homologację dla swoich produktów - pyta. Zgodnie z Kodeksem Ruchu Drogowego tj. w art. 71, ust. 3 taka przyczepa jest dopuszczona do ruchu, gdy spełnia warunki określone w art. 66., a art. 70g jasno określa, że nie wolno wprowadzać do obiegu pojazdu nie posiadającego homologacji. Ponadto dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. wskazuje, że pojazdy samochodowe (którym jest motocykl) i ich przyczepy muszą posiadać homologację. Producenci przyczep motocyklowych wskazują, że ich produkcja jest małoseryjna (od kilku do kilkudziesięciu sztuk rocznie), często wykonywana na indywidualne zamówienie. Zazwyczaj są to przyczepy do ciągnięcia przez motocykle i skutery, a ich moc, masa i “charakter” jest odmienny - w zależności od potrzeb klienta. Trudno jest stworzyć przyczepę uniwersalną tj. samochodową, która łączy się standardowym zaczepem kulowym tak jak z samochodem. Rozwiązania konstrukcyjne przyczep motocyklowych do ciągnięcia za motocyklem są inne. Jedne przyczepy mają dwa koła, inne jedno, mogą mieć zawieszenie pompowane z amortyzatorami, sprężynowe z amortyzatorami i na wałku skrętnym gumowym, z hamulcami hydraulicznymi lub bez hamulców. Również rodzaj zaczepu jest inny kulowy i przegub cardana. Według uzyskanych przeze mnie informacji ustawodawca nakłada obowiązek homologacji, ale nie reguluje i nie ujmuje w sposób szczegółowy i precyzyjny możliwości uzyskania jej dla tego rodzaju przyczep. Regulacje przewidują jedynie łączenie przyczep z kategoriami pojazdów M i N natomiast nie odnoszą się do kategorii L. Jednak nie oznacza to, że zakazuje homologacji tego rodzaju przyczep lub zakazuje w ogóle ich wytwarzania i użytkowania - czytamy dalej. Według Kodeksu Ruchu Drogowego można w Polsce jeździć z przyczepą, pomijając fakt niejasnej homologacji. Problemem powstaje w momencie, gdy klient chce z nią poruszać się po krajach Unii Europejskiej. Osoba kupująca wraz z zakupem prosi o dokument, który dopuszcza taką przyczepę do ruchu, homologację, czy deklarację zgodności COC - podsumowuje. I stawia pytanie: czy istnieją określone procedury badawcze, akty prawne, które zezwalają, bądź zabraniają użytkowania przyczepy motocyklowej po drogach publicznych Polski i Unii Europejskiej? Jeśli tak, to proszę o wskazanie podstawy prawnej oraz w jaki sposób producenci przyczep motocyklowych mogą uzyskać świadectwa homologacji, dokumentu stwierdzającego dopuszczenie takich pojazdów do ruchu bądź zwolnienia z homologacją dzięki któremu użytkowanie przyczep motocyklowych na terenie Unii Europejskiej nie będzie budziło zastrzeżeń?