Legislacja

Jan Szumiał: Warsztaty doskonalenia zawodowego. Cela a realizacja

3 lipca 2013

 

Warsztaty doskonalenia zawodowego egzaminatorów

Warsztaty doskonalenia zawodowego instruktorów

Art. 63 ust.1 pkt. 2 Ustawy o kierujących pojazdami:

Egzaminator jest obowiązany corocznie uczestniczyć w warsztatach doskonalenia zawodowego egzaminatorów.

Art. 62 ust 4 pkt. 1, 2

Udział w warsztatach doskonalenia zawodowego jest:

1)nieodpłatny – dla egzaminatorów zatrudnionych w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego;

2)odpłatny – dla egzaminatorów niezatrudnionych w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.

§ 45, 46, 47 Rozporządzenia M T, B i GM z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów w tych sprawach

§ 45. 1. Ramowy program 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego egzaminatorów obejmuje zajęcia teoretyczne oraz zajęcia praktyczne.

2. Zajęcia teoretyczne obejmują co najmniej następujące tematy:

1) utrwalenie i uzupełnienie wiedzy w zakresie tematyki ujętej w poz. 1-4 tabeli nr 1;

2) omówienie najczęstszych błędów popełnianych przez egzaminatorów podczas przeprowadzania egzaminu państwowego;

3) omówienie najczęstszych błędów popełnianych przez osoby egzaminowane podczas egzaminu państwowego.

3. Zajęcia praktyczne obejmują co najmniej następujące tematy:

1) przeprowadzenie, pod nadzorem egzaminatora nadzorującego, części praktycznej egzaminu państwowego przeprowadzanej:

a) na placu manewrowym,

b) w ruchu drogowym

- przy czym uczestnicy warsztatów występują w charakterze osób egzaminowanych;

2) ocena sposobu przeprowadzania egzaminu państwowego przez egzaminatora nadzorującego oraz wspólne omówienie błędów popełnionych przez egzaminatorów;

3) jazda w ruchu drogowym pojazdem spełniającym warunki pojazdu egzaminacyjnego, w zakresie każdej z kategorii prawa jazdy, na jaką egzaminator ma uprawnienia do przeprowadzania egzaminów państwowych.

4. Zajęcia, o których mowa w ust. 3, realizuje się wyłącznie dla jednej kategorii uprawnień, jakie posiada egzaminator, tak aby w ciągu 5 lat odbył szkolenie w zakresie wszystkich kategorii posiadanych uprawnień.

5. W ramach zajęć, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, za zgodą dyrektora, mogą być wykorzystane zarejestrowane fragmenty przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego. Warunkiem wykorzystania zarejestrowanych fragmentów jest zachowanie zasad ochrony danych osobowych, w tym w szczególności zasad dotyczących ochrony wizerunku osoby egzaminowanej i egzaminatora.

§ 46. Szczegółowy program zajęć, o których mowa w § 45, przygotowuje dyrektor i przedstawia do zatwierdzenia właściwemu marszałkowi województwa.

§ 47. Zaświadczenie, o którym mowa w art. 62 ust. 5 ustawy, zawiera co najmniej:

1) kolejny numer zaświadczenia w ewidencji;

2) nazwę ośrodka egzaminowania;

3) imię i nazwisko egzaminatora;

4) numer PESEL egzaminatora albo datę urodzenia w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL;

5) numer egzaminatora w ewidencji;

6) zakres posiadanych uprawnień do egzaminowania kandydatów na kierowców;

7) daty rozpoczęcia i zakończenia warsztatów doskonalących;

8) imię i nazwisko oraz podpis dyrektora, który wystawił zaświadczenie;

9) datę wystawienia zaświadczenia.

Art. 37 ust. 1 pkt.2 Ustawy o kierujących pojazdami:

Instruktor jest zobowiązany corocznie uczestniczyć w warsztatach doskonalenia zawodowego instruktorów.

Art. 35 ust. 1 pkt. 6

Ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnienie dodatkowych wymagań, organizuje 3-dniowe warsztaty doskonalenia zawodowego według programu określonego w przepisach (Art. 32 ust. 3 pkt. 2 lit. B

§ 31, 32, 33 Rozporządzenia M T, B i GM z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców

§ 31. 1. Warsztaty doskonalenia zawodowego instruktorów, o których mowa w art. 35 ust. 6 ustawy, obejmują zajęcia teoretyczne i zajęcia praktyczne.

2. Zajęcia teoretyczne obejmują co najmniej:

1) uzupełnienie wiedzy w zakresie następujących tematów:

a) "Psychologia" - 1 godzina zajęć teoretycznych,

b) "Metodyka nauczania" - 1 godzina zajęć teoretycznych,

c) "Prawo o ruchu drogowym" - 1 godzina zajęć teoretycznych,

d) "Technika kierowania pojazdem i obsługa pojazdu" - 1 godzina zajęć teoretycznych,

e) "Bezpieczeństwo ruchu drogowego" - 1 godzina zajęć teoretycznych,

f) "Zasady prowadzenia ośrodka szkolenia" - 1 godzina zajęć teoretycznych;

2) omówienie najczęstszych błędów popełnianych przez instruktorów podczas prowadzenia szkolenia kandydatów na kierowców - co najmniej dwie godziny zajęć teoretycznych;

3) omówienie najczęstszych błędów popełnianych przez kandydatów na kierowców i motorniczych podczas egzaminu państwowego - co najmniej dwie godziny zajęć teoretycznych.

§ 32. Zajęcia praktyczne obejmują co najmniej następujące tematy:

1) przeprowadzenie, pod nadzorem instruktora prowadzącego warsztaty, części praktycznej szkolenia dla kandydatów na kierowców przeprowadzanej na placu manewrowym, przy czym uczestnicy warsztatów występują w charakterze kandydatów na kierowców lub motorniczych - co najmniej jedna godzina zajęć praktycznych;

2) przeprowadzenie, pod nadzorem instruktora prowadzącego warsztaty, części praktycznej szkolenia dla kandydatów na kierowców lub motorniczych przeprowadzanej w ruchu drogowym, przy czym uczestnicy warsztatów występują w charakterze kandydatów na kierowców lub motorniczych - co najmniej jedna godzina zajęć praktycznych;

3) ocena sposobu przeprowadzania szkolenia kandydatów na kierowców przez instruktora prowadzącego warsztaty oraz wspólne omówienie błędów popełnionych przez instruktorów - co najmniej dwie godziny zajęć praktycznych

§ 33. 1. Po zakończeniu warsztatów instruktor otrzymuje zaświadczenie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy, które zawiera:

1) kolejny numer zaświadczenia w ewidencji;

2) nazwę ośrodka szkolenia kierowców, jednostki lub podmiotu, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy;

3) imię i nazwisko instruktora;

4) numer PESEL instruktora albo datę urodzenia w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL;

5) numer instruktora w ewidencji;

6) numer legitymacji instruktora;

7) zakres posiadanych uprawnień do szkolenia kandydatów na kierowców;

8) daty rozpoczęcia i zakończenia warsztatów;

9) imię i nazwisko oraz numer uprawnień instruktora oceniającego sposób prowadzenia szkolenia;

10) imię i nazwisko oraz podpis kierownika ośrodka szkolenia kierowców, jednostki lub podmiotu, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy, który wystawił zaświadczenie;

11) datę wystawienia zaświadczenia.

2. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

Udział czynnych egzaminatorów w warsztatach jest bezpłatny, egzaminatorzy niezatrudnieni w WORD-zie opłacają je sami (obecna opłata wynosi 300 zł.). Przybliżona opłata powinna być również określona w przypadku udziału w warsztatach dla instruktorów. Ze względu na tematy zajęć, szczególnie § 31 pkt. 2 p. pkt. 2 i 3, w zakresie których powinien wypowiedzieć się przedstawiciel WORD-u wskazanym byłoby aby warsztaty te organizowały właśnie one. WORD-y w swoim zakresie obowiązków mają wpisane działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powyższe warsztaty idealnie wkomponowują się w te działania. Jeszcze lepszym rozwiązaniem byłyby wspólne warsztaty dla egzaminatorów i instruktorów. Dlaczego? Ponieważ występują różnice w interpretacji nie tylko samych przepisów ruchu drogowego, ale i w sposobie oceny zachowań egzaminowanych między egzaminatorami i instruktorami. W przeszłości niektóre WORD-y organizowały tego typu spotkania.

Przykład: Pieszy na przejściu przez jezdnię dwukierunkową dwupasmową. Jeżeli pieszy zszedł już z pasa, toru jazdy pojazdu na drugi pas, to możemy ruszyć czy czekamy, aż on całkowicie zejdzie z jezdni? Egzaminator podczas egzaminu zwrócił uwagę kursantce, że nie potrzebnie czeka i tamuje ruch, ponieważ pieszy nie jest już na jej torze jazdy.

Wielokrotnie widziałem osoby zawracające w połowie przejścia dla pieszych. (Art. 26 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym: Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność...) Był przypadek, gdzie kierujący przejeżdżający przez przejście dla pieszych mając zielone światło na sygnalizatorze świetlnym potrącił pieszego ze skutkiem śmiertelnym i został uznany winnym mimo, że pieszy nie zastosował się do sygnału czerwonego dla niego.

W trakcie tego typu spotkań możliwe byłoby ustalenie jednolitych standardów zachowań na drodze w trakcie szkolenia, egzaminowania oraz później podczas już samodzielnej jazdy młodych kierowców. Zarówno instruktorzy jak i egzaminatorzy mają ( )wspólny cel, wypuścić na drogę kierowców nie tylko znających przepisy ruchu drogowego, ale także respektujących je, zdających sobie sprawę ze skutków jakie niesie nie stosowanie się do nich i często aroganckie zachowanie. Nie powinno być zrzucania nawzajem winy za niezaliczony egzamin kursanta. Wszyscy powinni wiedzieć, że w stresie osoba zdająca podejmuje działania nieracjonalne, zupełnie inaczej niż była uczona.

Obecny zapis ustawy w zakresie podmiotu mogącego prowadzić warsztaty doskonalenia zawodowego instruktorów może nosić przesłanki eliminowania z zawodu osób i ośrodków najsłabszych nie pod względem jakości szkolenia a zamożności, czyli faworyzowania najbogatszych i wzbogacania się ich kosztem, co w obecnej sytuacji ekonomicznej prowadzić może do powiększania bezrobocia osób rzetelnie wykonujących swoją pracę, przepraszam misję, jak na jednym ze spotkań ze środowiskiem instruktorów stwierdził Dyrektor Departamentuw M T, B i G M Pan Andrzej Bogdanowicz.

Jest bardzo prawdopodobne, że podmioty uprawnione do organizowania warsztatów doskonalenia zawodowego instruktorów zwlekają z ich rozpoczęciem, aby przetrzymać jak najdłużej zainteresowanych i później zmusić do odbycia szkolenia na warunkach cenowych podyktowanych przez te podmioty. Znowu bogaci będą zarabiać na słabszych, albo eliminować ich z rynku. Czy takie było założenie ustawodawcy? Mam nadzieję, że nie.

412e19c7dda1aa6b0b875c68c949cd6685440648

Jan Szumiał, właściciel oraz instruktor osk