Legislacja

Jazda na światłach przez cały rok to 20% mniej zabitych na polskich drogach

16 kwietnia 2007

Ministerstwo Transportu. KOMUNIKAT NR 63 (150) z dnia 16.04.2007 r. - Jazda na światłach przez cały rok to 20% mniej zabitych na polskich drogach!

Każdego roku na polskich drogach ginie ponad 5 tysięcy osób – to ogromny problem społeczny. Statystyki za 2006 r. mówią, że prawie 58% wypadków drogowych miało miejsce w okresie od marca do września, czyli w czasie dobrej widoczności, kiedy nie było obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia - powiedział Minister Transportu, Przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Jerzy Polaczek, podczas konferencji prasowej zorganizowanej dziś w resorcie transportu w związku z wejściem w życie 17 kwietnia br. nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym, wprowadzającej obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok. Wprowadzenie nowego obowiązku dla kierowców wpłynie na poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg – zaznaczył Minister Jerzy Polaczek. Według szacunków Instytutu Transportu Samochodowego, rozszerzenie w Polsce obowiązku używania świateł w dzień także na miesiące od marca do września powinno zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkach z udziałem, co najmniej dwóch pojazdów o 20%. To pozwoliłoby uratować nawet kilkaset osób! Komisja Europejska zaleca stosowanie świateł w dzień przez cały rok. Stosowanie świateł do jazdy dziennej jako jeden ze środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego rekomenduje System Regulacji Motoryzacyjnych dla XXI wieku Komisji Europejskiej (“CARS 21”). Natomiast według raportu opublikowanego przez Europejską Komisję ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003 r. (“Daytime Running Lights, Final Report” TNO Human Factor), stosowanie świateł w dzień: • zmniejsza liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%; • zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%; • zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 – 1,5% (dla porównania klimatyzacja pobiera moc nawet kilku kW co oznacza ponad 10% większe zużycie paliwa; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15% ) • zwiększa dwukrotnie konieczność wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków o 6 € na rok na samochód Obowiązek jazdy na światłach w dzień przez cały rok – więcej korzyści niż kosztów. Według szacunków Komisji Europejskiej, korzyści z wprowadzenia obowiązku używania świateł w dzień rozumiane jako zmniejszenie liczby wypadków pomniejszone o zwiększenie zanieczyszczeń powietrza to oszczędności rzędu 34 milionów Euro. Koszty, czyli większe zużycie paliwa i żarówek, wyniosą około 17 milionów Euro. Efektywność ekonomiczna tego rozwiązania wynosi, więc 2:1. Holenderski Instytut Badań Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego SWOV w raporcie dla Komisji Europejskiej DG TREN oszacował, że używanie świateł w dzień przez cały rok na terenie Wspólnoty powinno doprowadzić do spadku liczby zabitych w wypadkach “podwójnych” w dzień o 20%, a ogółu zabitych o 7% (dla Unii Europejskiej oznacza to 3 500 mniej zabitych rocznie). Wprowadzenie obowiązku jazdy na światłach przez cały rok w Polsce to część narodowego programu GAMBIT. Obecnie obowiązek używania świateł mijania w ciągu dnia w różnym zakresie obowiązuje w 13 krajach europejskich. Cały rok na wszystkich drogach kierowcy muszą jeździć na światłach w Danii, Finlandii, Norwegii, Szwecji, Islandii i Kanadzie. Cały rok na obszarach niezabudowanych na światłach jeździ się także we Włoszech, na Węgrzech, a Hiszpania ma takie zalecenie. W okresie jesienno-zimowym na wszystkich drogach obowiązek ten jest w Czechach, na Litwie i Słowacji, a także w Polsce. Wprowadzenie w Polsce przepisu mówiącego o obowiązku jazdy na światłach w dzień przez cały rok na wszystkich drogach jest zgodne z polityką państwa i zaleceniami Komisji Europejskiej. Plan nowelizacji prawa w tym zakresie jest częścią narodowego programu GAMBIT – powiedział Minister Jerzy Polaczek. Jeżdżą na światłach z własnej woli, bo czują się bezpieczniej Ze wstępnych badań przeprowadzonych przez ITS wynika, że w Polsce, mimo braku obowiązku, świateł mijania w dzień w okresie od marca do września dla poprawy własnego bezpieczeństwa używa 75% kierowców samochodów osobowych w słoneczny dzień, a w dzień pochmurny ponad 80% kierowców. Niestety w dzień pochmurny świateł używa zaledwie 58% kierowców samochodów ciężarowych. Z badań przeprowadzonych przez Pentor wynika, że 82% kierowców uważa, że pozytywnym efektem jazdy przez całą dobę z włączonymi światłami jest poprawa widoczności samochodu a 27%, że to większe bezpieczeństwo dla prowadzącego. Dzięki włączonym reflektorom nawet w słoneczny dzień samochód jest widoczny z większej odległości. Łatwiej oszacować prędkość auta. To ważne także dla pieszych, motocyklistów i rowerzystów. Włączone światła to większe bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg. Od maja 2006 roku organizacje działające na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego zawiązały Koalicję, aby skuteczniej zachęcać kierowców do jazdy na światłach, także w dzień, jeszcze bez ustawowego obowiązku. Wszystkim organizacjom pozarządowym i firmom działającym w Koalicji na rzecz jazdy na światłach cały rok składam serdeczne podziękowania. Jestem przekonany, że nasze wspólne działania oraz zmiany legislacyjne wpłyną na znaczną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach - powiedział Minister Jerzy Polaczek.