Posłanka Beata Mazurek zaadresowała do ministra transportu interpelację (nr. 17424 - przesłana do Kancelarii Sejmu w dniu 18 kwietnia br.) w sprawie weryfikacji pytań egzaminacyjnych w części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy kat. B. Stan faktyczny znamy wszyscy - dwie bazy egzaminacyjne i dwa systemy. Obydwie - inaczej niż do 19 stycznia 2013 r. - nie zostały ujawnione. Jedna z nich oceniana jako łatwiejsza i w efekcie dająca większą zdawalność. Posłanka pisze: jednym z powodów takiej sytuacji jest fakt, że nikt z ministerstwa nie kontroluje przygotowywanych zestawów pytań. W pierwotnej wersji stosownego rozporządzenia umieszczono zapis mówiący o zatwierdzaniu katalogu pytań egzaminacyjnych, w ostatecznej wersji zabrakło takiego zapisu. Posłanka konkludując pyta czy i kto nadzoruje pracę podmiotów przygotowujących systemy i weryfikuje trudność zaszeregowania przez nie pytań do odpowiedniej punktacji? Ciekawi jesteśmy wyjaśnienia resortu?
Interpelacja (nr 17424)
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie weryfikacji pytań egzaminacyjnych w części teoretycznej egzaminu na prawo jady kat. B
19 stycznia 2013 r. została wprowadzona nowa część teoretyczna egzaminu na prawo jazdy kat. B. We wcześniejszym systemie przeprowadzanego egzaminu w części teoretycznej na prawo jazdy pytania egzaminacyjne były jawne, natomiast od 19 stycznia br. pytania są punktowane wg nowej skali, są tajne, losowane przez system w trakcie egzaminu z dostępnych puli pytań. W części wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego są znacznie trudniejsze niż w innych, bazę pytań przygotowują dwa podmioty: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych i Instytut Transportu Samochodowego. Już pierwsze miesiące funkcjonowania nowych zasad egzaminacyjnych pokazują, że nowe zestawy pytań charakteryzują się bardzo różną skalą trudności. Pytania, które zostały przygotowane przez Instytut Transportu Samochodowego, mają zdecydowanie większą zdawalność. Jednym z powodów takiej sytuacji jest fakt, że nikt z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie kontroluje przygotowanych zestawów pytań. W oryginalnym projekcie rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 30 listopada 2011 r., dotyczącego egzaminowania, znajdował się zapis dotyczący wymogu zatwierdzenia pytań przez resort “(...) przy użyciu katalogu pytań egzaminacyjnych zatwierdzonego przez ministra właściwego ds. transportu”. W ostatecznej wersji rozporządzenia ten zapis się nie pojawił. Oznacza to, że pytania nie są weryfikowane, a ich treść jest zupełnie uznaniowa i zależy jedynie od ich autorów.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1.W jaki sposób wyłoniono oferentów do przygotowania części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy kat. B?
2.Jakie działania podjęło Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, aby zapewnić porównywalny poziom trudności egzaminów w skali całego kraju?
3.Czy i kto nadzoruje pracę podmiotów przygotowujących systemy i weryfikuje trafność zaszeregowania przez nie pytań do odpowiedniej punktacji?
Z poważaniem
Poseł Beata Mazurek
Chełm, dnia 18 kwietnia 2013 r.