(Fot.: PD@N471-18)
W maju media podniosły sprawy dotyczące rozliczeń podatkowych ministra Sławomira Nowaka. W tym samym czasie poseł Henryk Kmiecik skierował do ministra finansów interpelację (nr 18158) w sprawie zlecenia podjęcia kontroli skarbowej dotyczącej efektów podatkowo-skarbowych związanych z dokonywaniem zamian zegarków. Odpowiedź udzielona przez Andrzeja Parafinowicza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów ogłoszona w lipcu, opublikowana została kilka tygodni później. Tak więc poniżej pełen tekst zarówno interpelacji, jak i odpowiedzi. Jedno z zadanych pytań brzmiało: Czy powściągliwość zachowywana przez Pana i przez Pański resort w tej sprawie nie jest próbą zatuszowania sprawy? W odpowiedzi przypomnienie o jawności dla stron i tajemnicy skarbowej. Czyli?
Interpelacja (nr 18158) do ministra finansów
w sprawie zlecenia podjęcia kontroli skarbowej dotyczącej efektów podatkowo-skarbowych związanych z dokonywaniem zamian zegarków
Szanowny Panie Premierze! W miesiącu kwietniu opinię publiczną w całym kraju obiegła wiadomość, że minister Sławomir Nowak bryluje w różnych gremiach, dumnie dzierżąc na swojej lewicy drogie, ekskluzywne wręcz zegarki. W związku z tym, że wypowiedzi ministra Nowaka są niespójne, wewnętrznie sprzeczne oraz w rzeczy samej bałamutne, koniecznym się staje wyjaśnienie tej sprawy w sposób transparentny i zgodny z literą obowiązującego prawa. Ostatnia wersja wyjaśnień ministra Nowaka w sprawie rzeczonych zegarków opierała się na tym, że minister wymienia sobie zegarki w gronie bliskich znajomych. W związku z tym, jak Pan zapewne się orientuje, na ministrze Nowaku spoczywają obowiązki natury podatkowo-skarbowej. Z informacji powszechnie dostępnych wynika, że minister Sławomir Nowak nie dopełnił ciążących na nim obowiązków wynikających z procedury skarbowej:
-niezłożenia we właściwym urzędzie skarbowym deklaracji PCC-3,
-nieuiszczenia należnego podatku w wysokości 1% liczonego od wartości rynkowej rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.
Biorąc powyższe pod uwagę, proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Czy w związku z zaistniała sytuacja minister finansów podejmie działania, które są mu przynależne z tytułu nadzoru nad strukturami skarbowymi?
2.Czy nie byłoby celowe publiczne ustosunkowanie się do niezgodnych z prawem zachowań ministra Nowaka i ich napiętnowanie?
3.Czy powściągliwość zachowywana przez Pana i przez Pański resort w tej sprawie nie jest próbą zatuszowania sprawy?
Z poważaniem
Poseł Henryk Kmiecik
Jelenia Góra, dnia 22 maja 2013 r.
ODPOWIEDŹ:
Szanowna Pani Marszałek! W związku z przekazaną przy piśmie (znak: SPS-023-18158/13) z dnia 31 maja 2013 r. interpelacją złożoną przez pana posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Henryka Kmiecika, w sprawie zlecenia podjęcia kontroli skarbowej dotyczącej efektów podatkowo-skarbowych związanych z dokonywaniem zamian zegarków, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Przedstawiając działania podejmowane przez służby podległe ministrowi finansów, pragnę zwrócić uwagę, iż weryfikacja rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków następuje poprzez kontrolę skarbową realizowaną przez urzędy kontroli skarbowej oraz czynności sprawdzające i kontrolę podatkową przeprowadzane przez urzędy skarbowe.
Organy kontroli skarbowej zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214, z późn. zm.) są uprawnione do wszczęcia postępowania kontrolnego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych jedynie jako postępowania akcesoryjnego w stosunku do prowadzonego postępowania w zakresie innego podatku, na przykład podatku dochodowego od osób fizycznych. Dodatkowo należy wskazać, iż zasadą jest przeprowadzanie postępowań kontrolnych za pełne okresy rozliczeniowe. I tak na przykład kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2013 podejmowana jest po upływie danego roku podatkowego. Organy podatkowe wszelkie informacje o nieprawidłowościach starają się wyjaśniać na etapie czynności sprawdzających przeprowadzanych na podstawie art. 272 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.).
W odniesieniu do kwestii dotyczącej podejmowanych działań przez służby podległe ministrowi finansów oraz publicznego ustosunkowania się do zachowań przedstawionych w interpelacji pragnę zauważyć, że w świetle art. 129 przepisów ustawy Ordynacja podatkowa postępowanie podatkowe, czynności sprawdzające, kontrola podatkowa są jawne wyłącznie dla stron. Zgodnie bowiem z art. 133 ww. ustawy stroną w postępowaniu podatkowym lub czynnościach sprawdzających jest podatnik, płatnik, inkasent lub ich następca prawny, a także osoby trzecie, które z uwagi na swój interes prawny żądają czynności organu podatkowego, do której czynność organu podatkowego się odnosi lub której interesu prawnego działanie organu podatkowego dotyczy. Jednocześnie podkreślić należy, że udzielenie bardziej szczegółowych informacji w przedmiotowej sprawie stanowiłoby naruszenie przepisów o tajemnicy skarbowej. Zgodnie bowiem z treścią art. 293 ustawy Ordynacja podatkowa indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów, jak również informacje zawarte w aktach kontroli podatkowej i czynności sprawdzających objęte są tajemnicą skarbową. W katalogu podmiotów uprawnionych do dostępu do akt spraw zawartym w art. 297 ustawy Ordynacja podatkowa nie zostali wskazani posłowie na Sejm RP.
Z poważaniem
\