Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju: Ruszają konsultacje społeczne projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które umożliwia samorządom wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w organizacji ruchu, zwiększających bezpieczeństwo rowerzystów i ułatwiających im poruszanie się po drogach.
Jakie zmiany przygotowaliśmy
Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia rozpoczęły się 3 czerwca 2014 r. i potrwają przez miesiąc. Nowelizowane rozporządzenie będzie umożliwiać:
-wyznaczenie na jezdniach śluz dla rowerów,
-wprowadzenie ruchu rowerów “pod prąd” bez wyznaczania pasów ruchu, czyli dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych,
-wprowadzenie ruchu rowerowego na jednym pasie wspólnie z ruchem pojazdów transportu publicznego,
-wprowadzenie nowych, trójkomorowych sygnalizatorów świetlnych dedykowanych ruchowi rowerowemu, prowadzonemu po jezdni,
-uproszczenie oznakowania poprzez zmniejszenie liczby znaków i ich uporządkowanie.
Przepisy to swego rodzaju “skrzynka z narzędziami” dla samorządów, dzięki którym będą one miały więcej możliwości kreowania przyjaznej przestrzeni miejskiej.
Szczegółowe zapisy dotyczące wprowadzania powyższych rozwiązań MIiR opracowuje w projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, który jest na etapie konsultacji wewnątrzresortowych. Przewidywany termin rozpoczęcia konsultacji społecznych to koniec czerwca br.
Dlaczego zmieniamy prawo
Udział ruchu rowerowego w miastach dynamicznie rośnie (i będzie rósł), więc potrzebne są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i komfort rowerzystów.
Większa chęć mieszkańców miast do podróżowania rowerem to jeden ze sposobów na problemy transportowe miast. Znaczenie roweru w rozwiązywaniu problemów transportowych miast uwzględnione jest również w projekcie przygotowywanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Krajowej Polityki Miejskiej. W dokumencie wskazano na potrzebę zmian legislacyjnych pozwalających na wprowadzanie rozwiązań technicznych usprawniających i preferujących ruch rowerowy. Podkreśla się również potrzebę jednoczesnego tworzenia infrastruktury towarzyszącej dla rowerów - miejsc do parkowania rowerów, usprawnień w możliwości przewożenia rowerów środkami transportu zbiorowego.
Korzystamy z najlepszych wzorców
Zaproponowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania są powszechnie stosowane w organizacji ruchu w wielu krajach UE (m.in. Holandii, Belgii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Czechach czy Irlandii).
W Berlinie na około 200 km ulic jednokierunkowych dopuszczono ruch rowerowy w obu kierunkach, a we Francji od 1 lipca 2010 roku otwarto wszystkie ulice jednokierunkowe dla ruchu rowerowego w obu kierunkach.
Powszechnie stosowane są też śluzy rowerowe - poprawiają bezpieczeństwo rowerzysty, a także, w połączeniu z nowymi elementami sygnalizacji świetlnej, dają możliwość efektywniej wykorzystywać przepustowość jezdni poprzez wcześniejsze wpuszczenie rowerzystów na skrzyżowania.
Sygnalizatory trójkomorowe, umożliwiające efektywne wykorzystanie sygnalizacji świetlnej i projektowanie jej odrębnie dla szybszych użytkowników jezdni (samochody osobowe, komunikacja zbiorowa) oraz rowerzystów, są od lat stosowane m.in. w Danii, Szwecji, Holandii, Niemczech, czy na Węgrzech.
Polscy liderzy
Liderami zmian przyjaznych rowerzystom są w Polsce Gdańsk i Wrocław. Gdańsk zdecydował się na wprowadzenie ruchu rowerów “pod prąd”. W ciągu 5 ostatnich lat w doszło w tym mieście do 755 wypadków z udziałem rowerzystów. 5 z nich zdarzyło się na ulicach objętych dopuszczeniem ruchu rowerowego “pod prąd”. Tylko jeden miał związek z istniejącą organizacją ruchu.
W oparciu o sprawdzone zachodnioeuropejskie rozwiązania, we Wrocławiu wprowadzono na szeroką skalę śluzy rowerowe. Zastosowano je na około 40 skrzyżowaniach. Wrocław wprowadził też znany i powszechnie stosowany w miastach zachodnioeuropejskich trójkomorowy sygnalizator rowerowy. Aktualnie ponad 40 skrzyżowań posiada tego typu sygnalizację. W okresie ich funkcjonowania nie zarejestrowano żadnych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów.
Wiele innych samorządów systematycznie zwiększa nakłady na infrastrukturę rowerową: przykładem może być Warszawa, która w tym roku przeznaczy na te cele blisko 30 mln zł, czy Łódź - 18 mln zł.
(495-5 fot. jola michasiewicz)