Od 1 kwietnia 2009 r. w Unii Europejskiej samochody ciężarowe powyżej 3,5 ton dopuszczalnej masy całkowitej muszą być wyposażone w lusterka panoramiczne i krawężnikowe zwiększające pole widzenia kierowcy – przypomina “Rzeczpospolita”. Polska spóźnia się z wprowadzeniem unijnych regulacji. Skoro nie ma określonych polskich warunków technicznych dotyczących lusterek, nie możemy karać za ich brak – mówi Sebastian Chwalibogowski z Głównej Inspekcji Transportu Drogowego. – Jeśli rozporządzenie wejdzie w życie, będziemy sprawdzać, czy samochód jest wyposażony w lusterka. Gdy nie będzie ich miał, nie zostanie dopuszczony do ruchu, na takich samych zasadach jakby miał niesprawne światła czy hamulce. Czyli zostanie zatrzymany, odbierzemy też kierowcy dowód rejestracyjny. Gdy krajowe przepisy już wejdą w życie, kontroli będzie dużo, bo wymaga tego UE.
Komisja Europejska szacuje, że z uwagi na ograniczoną widoczność z kabiny rocznie dochodzi do ok. 400 wypadków śmiertelnych. Obowiązek dostosowania aut jeżdżących po unijnych szosach do nowych regulacji wynika z dyrektywy 2007/38/WE z 11 lipca 2007 r. w sprawie doposażenia samochodów ciężarowych zarejestrowanych we Wspólnocie w lusterka samochodowe.