Legislacja

Nie rozszerzy się zakres homologacji - zapewnia Jarmuziewicz

27 czerwca 2012

Pragnę zapewnić, iż w wyniku wejścia w życie ustawy (o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych - red.) nie rozszerzy się zakres przedmiotów wyposażenia lub części podlegających procedurze homologacji. Przedmiotowy projekt nie wprowadza bowiem żadnych nowych regulacji, w szczególności obowiązków poza tymi, które wynikają z przepisów ramowych dyrektyw homologacyjnych. Przewidziane w projekcie nowe zharmonizowane procedury w zakresie homologacji typu pojazdu będą sprzyjać wzrostowi obrotu gospodarczego oraz wpływać na wzrost konkurencyjności na rynku pojazdów oraz przedmiotów wyposażenia i części w ramach UE, w tym w Polsce - konkluduje resort transportu w odpowiedzi na wyrażone w interpelacji zaniepokojenie posłanki Moniki Wielichowskiej. Przypomnijmy interpelacja nr 5060 w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, implementującego europejską dyrektywę 2007/46-WE dotycząca homologacji pojazdów i części motoryzacyjnych wpłynęła do kancelarii Sejmu 23 maja br. Odpowiedź ogłoszono w dniu dzisiejszym, a udzielił jej Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

d2259380180ef5508c906551a81dd561cf20a842

Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo z dnia 25 maja 2012 r., znak: SPS-023-5060/12, przekazujące interpelację pani poseł Moniki Wielichowskiej z dnia 20 maja 2012 r. w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, implementującego europejską dyrektywę 2007/46/WE dotyczącą pojazdów i części motoryzacyjnych, przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Projekt ustawy zmieniającej ustawę Prawo o ruchu drogowym, która implementuje dyrektywę 2007/46/WE, został przygotowany przez rząd z zachowaniem zasady niewdrażania dodatkowych rozwiązań poza regulacjami przewidzianymi prawem Unii Europejskiej (UE), dlatego nie mogę zgodzić się ze stanowiskiem pani poseł Moniki Wielichowskiej, iż proponowane zmiany w projekcie wprowadzają obowiązek homologowania wszystkich części, co w konsekwencji spowoduje wzrost ich cen i zmniejszy konkurencyjność polskich przedsiębiorców na rynku UE. Należy wyraźnie podkreślić, iż przedmiotowy projekt obejmuje obowiązkiem homologacji wyłącznie przedmioty wyposażenia lub części montowane w pojeździe, które są objęte przepisami dyrektyw UE i regulaminów EKG ONZ.

Odnosząc się do wskazanych przez panią poseł Monikę Wielichowską przedmiotów wyposażenia lub części, które mogą stwarzać znaczne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów, które są istotne dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego oddziaływania na środowisko, pragnę zauważyć, iż w stosunku do nich dyrektywa 2007/46/WE w art. 31 wprowadza wymóg uzyskania zezwolenia wydanego przez właściwy w sprawach homologacji organ państwa członkowskiego UE. Wymóg ten będzie dotyczył wyłącznie przedmiotów wyposażenia lub części określonych w załączniku nr XIII do ww. dyrektywy. Należy jednocześnie zauważyć, iż na dzień dzisiejszy taki wykaz nie został określony w ww. załączniku, a nawet nie trwają prace legislacyjne w ramach UE w tym zakresie. Państwa członkowskie zostały jednakże zobowiązane do wprowadzenia procedury umożliwiającej wydanie takiego zezwolenia w przypadku, gdy UE określi takie przedmioty wyposażania lub części.

Reasumując, pragnę zapewnić, iż w wyniku wejścia w życie ustawy nie rozszerzy się zakres przedmiotów wyposażenia lub części podlegających procedurze homologacji. Przedmiotowy projekt nie wprowadza bowiem żadnych nowych regulacji, w szczególności obowiązków poza tymi, które wynikają z przepisów ramowych dyrektyw homologacyjnych. Przewidziane w projekcie nowe zharmonizowane procedury w zakresie homologacji typu pojazdu będą sprzyjać wzrostowi obrotu gospodarczego oraz wpływać na wzrost konkurencyjności na rynku pojazdów oraz przedmiotów wyposażenia i części w ramach UE, w tym w Polsce.

Z poważaniem 

(Fot.: PD@N 433-21)