(Fot.: PD@N 388-66)
Opublikowano projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń. W rozporządzeniu z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń w tabeli B załącznika do rozporządzenia wprowadza się zmiany w przepisach dotyczących ruchu pojazdów, a w części A “Zasady ogólne i przepisy porządkowe”. Zmiany wynikają przede wszystkim z faktu, że z dniem 21 maja 2011 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami.
I tak ustawodawca proponuje m.in.:
naruszenie obowiązku poruszania się po poboczu przez kierującego pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym albo osobę prowadzącą pojazd napędzany silnikiem |
100 pln |
nieużywanie hełmu ochronnego podczas jazdy motocyklem lub motorowerem |
100 pln |
wyprzedzanie bez zachowania bezpiecznego odstępu od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu |
300 pln |
wyprzedzanie z niewłaściwej strony |
300 pln |
niestosowanie się przez kierującego pojazdem wolnobieżnym, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika do obowiązku usunięcia się jak najbardziej na prawo w celu ułatwienia wyprzedzenia |
100 pln |
nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić |
350 pln |
naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić |
50 pln |
nieustąpienie miejsca pieszym przez kierującego rowerem korzysta |
50 pln |
mieopuszczenie przez kierującego rowerem śluzy rowerowej, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku |
50 pln |
naruszenie przez kierującego rowerem lub motorowerem zakazu jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem lp. 98a |
50 pln |
utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru |
200 pln |
naruszenie przez kierującego rowerem przepisów o korzystaniu z chodnika lub drogi dla pieszych |
50 pln |
zatrzymanie lub postój na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów lub w śluzie rowerowej |
100 pln |
wjeżdżanie między jadące w kolumnie rowery lub wózki rowerowe |
200 pln |
niestosowanie przepisów znaków drogowych - B-3, B-4, B6 lub B-7 “zakaz wjazdu |
250 pln |
4) B-15 do B-17 “zakaz wjazdu ...” |
150 pln |
4a) B-5, B-18 lub B-19 “zakaz wjazdu ...” |
350 pln |
U z a s a d n i e n i e
Projektowane rozporządzenie dostosowuje przepisy obowiązującego dotychczas rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. Nr 208, poz. 2023, z późn. zm.) - do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 92, poz. 530). Projekt rozporządzenia zmieniającego stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 95 § 6 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848, z późn. zm.).
Część zmian dotyczy przepisów związanych z ruchem rowerów. Projekt uwzględnia również konieczność zwiększenia ochrony dróg przed dewastacją ze strony kierujących pojazdami o masie lub naciskach przekraczających określone wielkości. Przewiduje się, że wdrożenie z dniem 1 lipca 2011 r. systemu elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg krajowych, spowoduje omijanie odcinków dróg płatnych przez kierujących pojazdami podlegającymi tym opłatom. Może to wiązać się z wjeżdżaniem na drogi niższej kategorii, oznakowane znakami B-5, B-18 lub B-19, pojazdów przekraczających określone tymi znakami masy lub wielkości, przyczyniając się do dewastacji dróg nie przystosowanych do dużych obciążeń. Ma to istotne znaczenie przede wszystkim dla ochrony dróg powiatowych i gminnych. (...)
Projekt - jest wersją po koniecznych uzgodnieniach - czeka na podpis premiera. Zmiany wejdą w życie z dniem ich publikacji.