Legislacja

Nowe mandaty dla kierowców i rowerzystów

16 maja 2011

78282007a519efe174ee66b00d24bc75e5968b1f

(Fot.: PD@N 388-66)

Opublikowano projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń. W rozporządzeniu z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń w tabeli B załącznika do rozporządzenia wprowadza się zmiany w przepisach dotyczących ruchu pojazdów, a w części A “Zasady ogólne i przepisy porządkowe”. Zmiany wynikają przede wszystkim z faktu, że z dniem 21 maja 2011 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami.

I tak ustawodawca proponuje m.in.:

naruszenie obowiązku poruszania się po poboczu przez kierującego pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym albo osobę prowadzącą pojazd napędzany silnikiem

100 pln

nieużywanie hełmu ochronnego podczas jazdy motocyklem lub motorowerem

100 pln

wyprzedzanie bez zachowania bezpiecznego odstępu od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu

300 pln

wyprzedzanie z niewłaściwej strony

300 pln

niestosowanie się przez kierującego pojazdem wolnobieżnym, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika do obowiązku usunięcia się jak najbardziej na prawo w celu ułatwienia wyprzedzenia

100 pln

nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić

350 pln

naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić

50 pln

nieustąpienie miejsca pieszym przez kierującego rowerem korzysta

50 pln

mieopuszczenie przez kierującego rowerem śluzy rowerowej, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku

50 pln

naruszenie przez kierującego rowerem lub motorowerem zakazu jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem lp. 98a

50 pln

utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru

200 pln

naruszenie przez kierującego rowerem przepisów o korzystaniu z chodnika lub drogi dla pieszych

50 pln

zatrzymanie lub postój na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów lub w śluzie rowerowej

100 pln

wjeżdżanie między jadące w kolumnie rowery lub wózki rowerowe

200 pln

niestosowanie przepisów znaków drogowych - B-3, B-4, B6 lub B-7 “zakaz wjazdu

250 pln

4) B-15 do B-17 “zakaz wjazdu ...”

150 pln

4a) B-5, B-18 lub B-19 “zakaz wjazdu ...”

350 pln

U z a s a d n i e n i e

Projektowane rozporządzenie dostosowuje przepisy obowiązującego dotychczas rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz. U. Nr 208, poz. 2023, z późn. zm.) - do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 92, poz. 530). Projekt rozporządzenia zmieniającego stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 95 § 6 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848, z późn. zm.).

Część zmian dotyczy przepisów związanych z ruchem rowerów. Projekt uwzględnia również konieczność zwiększenia ochrony dróg przed dewastacją ze strony kierujących pojazdami o masie lub naciskach przekraczających określone wielkości. Przewiduje się, że wdrożenie z dniem 1 lipca 2011 r. systemu elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg krajowych, spowoduje omijanie odcinków dróg płatnych przez kierujących pojazdami podlegającymi tym opłatom. Może to wiązać się z wjeżdżaniem na drogi niższej kategorii, oznakowane znakami B-5, B-18 lub B-19, pojazdów przekraczających określone tymi znakami masy lub wielkości, przyczyniając się do dewastacji dróg nie przystosowanych do dużych obciążeń. Ma to istotne znaczenie przede wszystkim dla ochrony dróg powiatowych i gminnych. (...)

Projekt - jest wersją po koniecznych uzgodnieniach - czeka na podpis premiera. Zmiany wejdą w życie z dniem ich publikacji.