(Fot.: PD@N 443-32jm oraz 47)
W trakcie konferencji zorganizowanej przez Polską Federację Stowarzyszeń Szkół Kierowców oraz Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów WORD (21.9.2012) przygotowano prezentację praktycznej części egzaminu na kat. A na placu manewrowym. Zasady oparte według rozporządzenia Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem (http://www.ksdword.pl/index.html) i skomentowania zasad egzaminu, które będą obowiązywały z dniem 19 stycznia 2013 r. Czekamy na korespondencję: tygodnik@prawodrogowe.pl
‹ Roman Stencel (w środku), prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarcej Ośrodków Szkolenia Kierowców z/s w Koszalinie
Moim zdaniem zorganizowana 21 września br. w Warszawie konferencja nt. nowych rozporządzeń doprecyzowujących, uszczegóławiających regulacje ustawy z 05.01.2011 o kierujących pojazdami dotyczące szkolenia, egzaminowania i wydawania uprawnień do kierowania pojazdami (nb. zorganizowana na mój wniosek z 5.7.2012 r. videpkt 4: http://www.izbaosk.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=246&Itemid=79) była bardzo potrzebna o czym świadczy frekwencja całkowicie wypełniającą salę konferencyjną przy ul. Jagiellońskiej 71 o pojemności ponad 200 osób. Z oczywistych względów przeważali przedstawiciele dwóch środowisk tj. OSK i WORD.
Fotografie publikowane we wszystkich branżowych portalach informacyjnych (SZKOŁA JAZDY WINFOR sp. z o.o. Szczecin; CREDO Portal Nauki Jazdy.pl Jacek Bogusławski Piła; L-INSTRUKTOR Image sp. z o.o. W-wa) zaświadczają obecność na konferencji wszystkich aktualnych aktywistów, leaderów, członków i przedstawicieli w/w środowisk branżowych. Niestety organizatorzy (prezesi A. Szklarski i K. Szymański) zawiedlirezerwując tylko 4 godz. (10.00-14.00), a przecież do Stolicy przyjechała cała branżowa Polska! W konsekwencji zabrakło czasu na pytania i dyskusję. Konfrontacja “rzeczywistości konferencyjnej” z oczekiwaniami oraz brak możliwości zaprezentowania przygotowanych wystąpień uczestników - ogromnie rozczarowały! Tylko zorganizowanie w jak najbliższym terminie kolejnej konferencji o tożsamej tematyce (którą zaawizował dyr. Andrzej Bogdanowicz) umożliwiającej zadawanie pytań i merytoryczną dyskusję - może częściowo “zniwelować” w/w negatywne odczucia.
Natomiast zaprezentowany przy okazji konferencji pokaz zadań egzaminacyjnych, które od wiosny 2013 r. będą wymagane na państwowym egzaminie praktycznym kategorii prawa jazdy: AM; A1; A2; A okazał się przysłowiowym “strzałem w 10”. Albowiem rozwiał wątpliwości i dobitnie, bezspornie, a do tego praktycznie wykazano, że głoszone przez malkontentów katastroficzne, kasandryczne obawy o bezpieczeństwo osób szkolnych oraz nieuniknione hipotetyczne uszkodzenia motocykli - przy prawidłowo prowadzonym procesie nauczania tj. stosując elementarną dydaktyczną zasadę “stopniowania trudności” - są bezzasadne! Zobligowani dyrektywą 2006/126/WE determinującą zadania egzaminacyjne - implementowano do prawodawstwa RP unormowania prawne, które sprawią, że wreszcie przestaniemy udawać i zaczniemy uczyć motocyklistów!
W trudnych czasach kryzysowych będących również efektem zjawisk demograficznych, szczególnie dotkliwie odczuwanych w ostatnich latach przez branżę osk - nowe zasady egzaminów państwowych niewątpliwie “zaowocują” i zmobilizują do zwiększonego zainteresowania szkoleniem tj. usługami świadczonymi przez osk.
Reasumując, końcowa konkluzja odnośnie nowych regulacji prawnych wydaje się być optymistyczna dla osk - jednak pod warunkiem zainwestowania dużej “kasy” na motocykle (kilkadziesiąt tyś PLN/szt.), które muszą odpowiadać nowym i wyższym wymaganiom!
Roman Stencel, Prezes OIGOSK z/s w Koszalinie