Legislacja

O braku spójności pomiędzy przepisami z zakresu znaków i sygnałów drogowych…

3 czerwca 2014

e718dbef296b1b4c609e4ac07f6092f5c43eedaa

(495-4 fot. jola michasiewicz i 495-3)

Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych przygotowały projekt noweli rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Jak czytamy w uzasadnieniu - projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 7 ust. 2 ustawy z 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym. Nowela tzw. rowerowa została opublikowana trzy lata wcześniej. Proponowane zmiany dotyczą m.inn. możliwości zezwolenia jazdy rowerem pod prąd na małych ulicach jednokierunkowych bez konieczności wyznaczania kontrapasa. Zarządca drogi będzie mógł pod znakiem B-1 (zakaz ruchu w obu kierunkach) i B-2 (zakaz wjazdu na ulicę jednokierunkową) umieszczać tabliczki informujące o tym, że zakaz nie dotyczy rowerzystów. Ich zdaniem to jednak za mało. - To niedopuszczanie jazdy rowerem pod prąd na lokalnych jednokierunkowych uliczkach powinno być wyjątkiem. Marcin Jackowski ze stowarzyszenia Zielone Mazowsze powiedział: to pozwoli na wprowadzenie ułatwień niezależnie od widzimisię inżynierów ruchu. Dalej zwraca uwagę, że w miastach, w których urzędnicy chcieli zmienić w ten sposób organizację ruchu, niepotrzebne im było do tego rozporządzenie. Takie rozwiązania funkcjonują już na niektórych drogach w Opolu, Łodzi, we Wrocławiu, w Gdańsku czy Radomiu. Brak rozporządzenia uniemożliwia za to wprowadzenie innego, przewidzianego ustawą udogodnienia. Chodzi o śluzy dla rowerów przed skrzyżowaniami. Bez szczegółowych przepisów regulujących sposób wyznaczania ich na drodze, żadna jeszcze nie powstała. Chodzi o oznaczone liniami miejsce przed samym skrzyżowaniem, z którego podczas czerwonego światła mogą korzystać tylko rowerzyści. Dzięki temu, w zależności od kierunku, w którym jadą, mogą ustawić się po dogodnej stronie jezdni. Choć teraz drogowcy będą wiedzieli, jak narysować śluzę, pozostaje pytanie, czy rowerzyści będą potrafili z niej korzystać. Niezbędna okazuje się tu edukacji kierowców, lecz także urzędników, projektantów czy zarządców dróg. Etap legislacyjny: projekt rozporządzenia w konsultacjach

1b3c30790c76c14e2a55bb257470233582bc3d05