Legislacja

Państwo dofinansuje zakup elektrycznego auta

30 lipca 2015

17702ed207d83ee2895d163c31039854b0ddf1fc

af0a5e884c0b03f9d76964846ed472bdad5e4906

82f5fdb24c95f665f025728298069afeb6732b15

d729af99d69fab596be276a98e1c4c277cced7aa635404d2ebe5c793e803c1507efbeb187b251bd6

(521-14-19 fot. jola michasiewicz)

Francuski parlament przyjąć nową ustawę energetyczną, w której wśród przepisów przewidziano m.inn. nawet 10 tys. euro wsparcia na zakup samochodu elektrycznego. Zdaniem szefowej Forum Analiz Energetycznych dr Joanny Maćkowiak-Pandery, francuska ustawa o transformacji energetycznej, to "najbardziej ambitny w całej UE i prawdopodobnie na świecie akt prawny, ponieważ kompleksowo podchodzi do zmiany modelu wytwarzania, a przede wszystkim konsumpcji energii w perspektywie długookresowej - do 2030, a nawet 2050 r." Ustawa wprowadza wysoki podatek za emisję CO2. Ceny opłaty za emisję tony CO2 wyniosą 22 euro już w przyszłym roku, 56 euro w 2020 r. a w 2030 r. nawet 100 euro. W Polsce, ceny uprawnień kształtują się obecnie na poziomie 7 euro za tonę CO2. Francuzi chcą obniżyć emisję dwutlenku węgla o 40 procent do 2030 w porównaniu do roku 1990. Do zmiany miksu energetycznego przyczynić ma się obniżenie zużycia energii o jedną piątą do 2030 roku, a do 2050 roku o 50 proc. Z nowo przyjętych rozwiązań wynika, że Francuzi będą też musieli zmienić nieco swoje przyzwyczajenia motoryzacyjne - oprócz promocji transportu rowerowego, chcą walczyć z najbardziej emisyjnymi paliwami. Właściciel starego diesla, który zdecyduje się na zamianę na samochód elektryczny może liczyć na 10 tys. euro wsparcia na zakup nowego samochodu. Do 2025 r. 50 proc. wszystkich nowo kupionych przez gminy samochodów ma być niskoemisyjna, podobnie jak 20 proc. nowych autobusów i 10 proc. samochodów w firmach taksówkowych i zajmujących się wynajmem samochodów. Nowe prawo przewiduje też ulgi podatkowe na instalacje stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Słowa kluczowe Francja pojazdy elektryczne