Po tragediach drogowych, które spowodowali pojani kierowcy w mediach wielu komentujących zdarzenia oraz śledzących takie zachowania proponowali wiele konkretnych rozwiązań walki z pijanymi kierowcami. Wśród nich: konfiskata samochodów, zaostrzenie kar, 30-dniowy areszt, publikacja wizerunków pijanych kierowców; dożywotnie pozbawienie prawa jazdy; dla recydywistów obowiązkowe zamontowanie alkohamtu w pojeździe i specjalnych urządzeń badających trzeźwość przed uruchomieniem pojazdu; wprowadzenie współodpowiedzialności pasażera, obowiązkowe alkomaty, oznakowanie samochodów kierowców, którym wymierzona była kara za prowadzenie po alkoholu: czerwone listki na samochodach; odpowiedzialność jak za zbrodnię (jeżeli w wypadku zginęli ludzie); ograniczenie możliwości orzeczeń w zawieszeniu; orzekanie dożywotnich alimentow dla ofiar lub ich rodzin; publikacja wyroków z podaniem danych skazanego; wprowadzenie przedmiotu wychowanie komunikacyjne w szkołach średnich; obowiązek posiadania alkomatu w każdym aucie; terapia dla jadących po alkoholu; grzywny wysokości wartości samochodu; budowa systemu wsparcia dla rodzin ofiar; tworzenie kultury jazdy bez picia oraz...
- Kary dla kierowców powodujących wypadki po pijanemu są wystarczająco wysokie i nie powinno się rozważać ich zaostrzenia na fali emocji spowodowanych tragicznym wydarzeniem – uważają prawnicy. – Problemem jest powszechne pijaństwo i siadanie za kółkiem, a tego się nie zmieni, zaostrzając kary – dodają.
Dr Piotr Kładoczny z wydziału prawa i administracji UW ocenił, że podobne zdarzenia będą miały miejsce, dopóki nie zniknie przyzwolenie na jazdę po pijanemu, obecne sankcje karne uznał natomiast za wystarczające. – Kary dla kierowców, którzy powodują wypadki, także po pijanemu, są wystarczająco surowe. Za popełnienie takiego przestępstwa można dostać do 12 lat. Trudno sobie wyobrazić, by jeszcze bardziej podnieść wymiar kary, bo za zabójstwo jest 15 do 25 lat albo dożywocie, za rozbój z niebezpiecznym narzędziem do 15 lat, a to są przestępstwa umyślne zaś wypadek komunikacyjny jest nieumyślny – powiedział “Gazecie Wyborczej” Kładoczny.
* * *
A Pani/Pan? Co myślicie
o kierowcach, którzy siadają za kółkiem będąc w stanie po spożyciu alkoholu? Jak skutecznie karać kierowców na “podwójnym gazie”?
Prosimy o komentarze i listy: tygodnik@prawodrogowe.pl
·* *
(Fot.: PD@N 480-1-2)