Legislacja

Plac manewrowy ośrodka szkolenia i wzniesienie na nim

16 lipca 2013

79ae1ff23ef164a01b337d254de0ee39d4d539c3

(Fot.: PD@N 469-65)

Czy w związku z art. 31 ust 1 pkt 3 – ustawy o kierujących SUPER OSK powinien posiadać wzniesienie? W/w przepis dotyczący placu manewrowego mówi “umożliwiać wykonanie wszystkich zadań wynikających z programu szkolenia". W programie szkolenia zadanie ruszanie na wzniesieniu realizuje się (według programu szkolenia) “na specjalnie zbudowanym podjeździe lub w ruchu drogowym" – dywaguje redakcja dziennika “WARTO WIEDZIEĆ”. I dalej czytamy: należy zwrócić uwagę, że program szkolenia w rubryce “wskazówki metodyczne" opisuje w sposób szczegółowy gdzie zajęcia mają się odbywać. § 4 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, mówi “plac manewrowy powinien umożliwiać, przez trwałe wyznaczenie odpowiednich stanowisk wykonanie każdego z zadań egzaminacyjnych przewidzianych do wykonania na placu manewrowym na egzaminie państwowym co najmniej dla prawa jazdy kategorii A, B, C i D". W związku z powyższym wydaje się być sprzeczność miedzy ustawą a rozporządzeniem, ponieważ na egzaminie wzniesienie jest zadaniem na placu. I tu dochodzimy do interesującej odpowiedzi na postawione pytanie. Analiza przepisów rozporządzenia wskazuje, że był to zabieg celowy autora rozporządzania a nie przypadkowy błąd. W § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzania w zakresie dotyczącym minimalnych warunków jakie muszą spełniać zwykłe ośrodki szkolenia kierowców wskazano, że plac manewrowy powinien umożliwiać wykonanie każdego z zadań egzaminacyjnych przewidzianych do wykonania na placu manewrowym na egzaminie państwowym (z wyjątkiem ruszania na wzniesieniu), odpowiednio do zakresu prowadzonego szkolenia. Wyłączenie o “ruszaniu na wzniesieniu" nie zostało jednak powtórzone w § 4 - analizuje dziennik. Również we wprowadzeniu do § 4 rozporządzania użyto sformułowania, z którego wynika, że wymogi określone w rozporządzeniu dla tzw. Super OSK są wymogami dodatkowymi w stosunku do wymogów określonych w § 3 rozporządzania i art. 31 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami (autor rozporządzania we wprowadzeniu użył słowa “oprócz"). I cytujemy dalej podsumowanie: Powyższe prawdopodobnie wynika, z tego, że Super OSK obok szkoleń kandydatów na kierowców mogą realizować inne usługi, w tym prowadzić kursy dla kandydatów na instruktorów. Istotnie można rozważać, czy autor rozporządzenia nie przekroczył upoważnienia ustawowego wydając rozporządzenie? Art. 32 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o kierujących pojazdami przyznaje ministrowi właściwemu do spraw transportu upoważnienie do określenia szczegółowych wymagań w zakresie ośrodków szkolenia kierowców spełniających dodatkowe wymagania, a nie do wprowadzania dodatkowych warunków, innych niż wynikające z ustawy. Niemniej jednak rozporządzenie pozostaje w obiegu prawnym, stanowi źródło prawa, a organy administracji oraz przedsiębiorcy są zobowiązani do respektowania tych przepisów. Podmiotem posiadającym uprawnienie do ewentualnego rozstrzygnięcia o niezgodności rozporządzania z przepisem rangi ustawowej jest Trybunał Konstytucyjny. Czekamy na Państwa opinie: tygodnik@prawodrogowe.pl