Legislacja

Podkomisja za egzaminowaniem w miastach prezydenckich

7 marca 2013

67c811293f076963fd5c8345a2fed5387807b466

(Fot.: PD@N 457-42)

Odbyło się posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (druk nr 1035 - projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami). Komisja w składnie 12 posłów pracuje pod przewodnictwem poseł Moniki Wielichowskiej. Podczas posiedzenia komisji wnioskodawca-poseł Krzysztof Brejza przedstawił założenia ustawy, stwierdził m.in., że zmiana jest korzystna dla mieszkańców miast, zwłaszcza dla ludzi młodych i dla osób bezrobotnych, dla których prawo jazdy jest ważnym dokumentem na rynku pracy. Parlamentarzysta podkreślił, że bliższe ośrodki egzaminacyjne mogą oznaczać obniżenie kosztów szkolenia. Zwrócił też na fatalne warunki kilkudziesięciu kilometrowego dojazdu i poświęcania całego dnia na egzamin. Poseł stwierdził także, że dostęp do egzaminu w Polsce jest niezwykle ograniczony, a system w oparciu o scentralizowane WORD'y funkcjonuje jedynie na Litwie. W Niemczech nie ma w ogóle centralnych ośrodków egzaminacyjnych na wzór naszych WORD'ów, a egzaminy zdawane są w oparciu o szkoły nauki jazdy, przy udziale niezależnych egzaminatorów, a egzaminy zdaje się na samochodach szkół jazdy, co pozwala znacznie obniżyć koszty. Poseł Artur Gierada podkreślił, że utworzenie ośrodka egzaminacyjnego w Ostrowcu Świętokrzyskim zmniejszyłaby natłok samochodów szkół jazdy Kielcach, dlatego ustawa jest korzystna zarówno dla większych, jak i mniejszych ośrodków miejskich, takich jak Ostrowiec Świętokrzyski w województwie świętokrzyskim.

Podkomisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy uznając, iż uzasadnione jest stworzenie możliwości zdawania na prawo jazdy w miastach prezydenckich nie posiadających praw powiatu. Decyzja dotyczy kilkudziesięciu miast prezydenckich, które nie posiadają praw powiatu m.in.: Inowrocław, Lubin, Ostrowiec Świętokrzyski, Stargard Szczeciński, Gniezno, Głogów, Tomaszów Mazowiecki, Kędzierzyn Koźle, Ełk, Puławy, czy Kołobrzeg. Projekt noweli uzyskał poparcie resortu transportu, organizacji zrzeszających szkoły nauki jazdy.

Krytycznie wypowiadali się dyrektorzy wojewódzkich ośrodków egzaminowania. Dyrektor WORD Warszawa Andrzej Szklarski przypominał, iż (zapis oryginalny) “decentralizacja już kiedyś była. Ona spowodowała to, że było sprzedawanie egzaminów. WORD-y powstały po to, żeby proces przebiegał uczciwie. Kiedyś egzaminator jechał do osk i był tam Bogiem, dziś egzaminator ma nad sobą dyrektora, kamery, procedury, losowania itd.... To jest krok do tyłu w ramach uczciwości procesu. Jeśli chodzi o warunki przeprowadzania egzaminu, warunki które wymieniłem - to koszty. I dyrektor będący w jednym miejscu. Dzisiaj jest mi trudno dopilnować trzech miejsc, a niektórzy będą musieli wysyłać w teren ludzi i ich dopilnować. W nowym systemie egzaminator podpisuje się swoim elektronicznym podpisem, a to wymaga infrastruktury, która kosztuje. (...) I zdający w małych miastach. Będą musieli zostawiać swoje auta na przedmieściach, bo nie będą wiedzieli co to jest porządne skrzyżowanie, albo co to tramwaj. (...)” Natomiast dyrektor WORD w Łomży Mirosław Oliferuk wskazywał na niebagatelne koszty tworzenia miejsc egzaminacyjnych.

Do udziału w posiedzeniu zaproszeni zostali przedstawiciele organizacji reprezentujących środowisko ośrodków szkolenia kierowców. Wskazywali, iż miejsce egzaminu nie ma znaczenia na poziom wyszkolenia kandydata na kierowcę; wskazywali na pozytywny element rozproszenia egzaminów jakim może być “odkorkowanie” centrów wielu miast; wnioskowali rozszerzenie projektu o element, który zdecydowanie może poprawić koszt przedsięwzięcia, a mianowicie dopuszczenia do egzaminów pojazdów szkoleniowych i na koszt osoby egzaminowanej. Taka decyzja pozwoli na pominięcie kosztów utrzymania pojazdów egzaminacyjnych itd. itd. Generalnie projekt poparli.

PROJEKT USTAWY O ZMIANIE USTAWY O KIERUJĄCYCH POJAZDAMI (FRAGMENT): “Art. 1.W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. Nr 30, poz. 151, z późn. zm.) w art. 51 dodaje się ust. 4a w brzmieniu: “4a. Egzamin państwowy w zakresie prawa jazdy kategorii A i B może być przeprowadzany w miastach nie posiadających praw powiatu, w których organem wykonawczym jest prezydent;”.”