Legislacja

Pojazdy straży miejskiej będą jednakowe

31 października 2011

72579fabee852423111fdb3c00785de2fa9017bd

(Fot.: PD@N 403-36jm)

W każdym większym mieście radiowozy straży miejskiej wyglądają, albo mogą wyglądać całkiem inaczej. O ich wyglądzie bowiem decydują burmistrzowie, prezydenci czy wójtowie. Przed nami zmiany tego stanu rzeczy. W czasie ostatniego posiedzenia komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego przyjęto wspólne stanowisko dotyczące nowego rozporządzenia ministra infrastruktury, które ujednolica wygląd pojazdów uprzywilejowanych służb miejskich (mogą być używane jako uprzywilejowane w ruchu drogowym od 24 grudnia 2009 r.). I tak od 1 lipca 2012 roku, pojazdy służbowe straży gminnych i miejskich będą musiały wyglądać tak samo. Podobnie, jak w przypadku policji, samochody straży również będą musiały być polakierowane na kolor srebrny. Pojazdy mają wyróżniać się naklejanymi na bokach (poniżej linii okien) pasami w kolorze granatowym z umieszczonymi na nich odblaskowymi napisami (w kolorze żółtym) "straż miejska" lub "straż gminna". Na granatowym pasie naklejone będą również żółte, odblaskowe kwadraty, dzięki czemu górna cześć kalkomanii przyjmie postać granatowo-żółtej szachownicy. Ujednolicone malowanie dotyczy również motocykli i skuterów. Te będą musiały mieć niebieskie błotniki i umieszczony na granatowym tle żółty napis "straż miejska". Niestety, ujednolicony wygląd obejmować ma wyłącznie pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy po 1 lipca 2012 roku. Przez następne kilka lat kierowcy wciąż będą mieć więc pewne problemy z rozpoznaniem samochodów strażników.

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, którego projekt trafił właśnie pod obrady dwóch zespołów Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego: Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska i Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli.

Pojazd straży gminnej (z wyjątkiem motocykla) powinien:

1. posiadać srebrną barwę nadwozia;

2. być oznakowany:

a) pasem wyróżniającym odblaskowym w postaci trój rzędnej szachownicy barwy żółto-granatowej umieszczonym wokół pojazdu poniżej dolnej krawędzi okien,

b) odblaskowym napisem “STRAŻ GMINNA (MIEJSKA)” barwy żółtej umieszczonym po obu stronach pojazdu na drzwiach przednich oraz na ścianie tylnej pojazdu, Dopuszcza się możliwość umieszczenia na pokrywie silnika takiego napisu barwy granatowej;

c) świetlnym napisem “STRAŻ GMINNA (MIEJSKA)” barwy granatowej lub czarnej na białym tle umieszczonym na dachu pojazdu,

d) emblematem gminy o wymiarach nie mniejszych niż 300x220 mm umieszczonym po obu stronach pojazdu na drzwiach tylnych lub w przypadku pojazdów posiadających inny układ drzwi – za drzwiami przednimi.

Motocykl straży gminnej powinien natomiast:

1. posiadać granatową barwę błotników;

2. być oznakowany odblaskowym napisem “STRAŻ GMINNA (MIEJSKA)” barwy żółtej na granatowym tle umieszczonym z przodu motocykla i ewentualnie na obu bokach oraz z tyłu motocykla.

Na pojazdach straży gminnych dopuszcza się możliwość umieszczenia innych oznaczeń, w szczególności numeru telefonu kontaktowego danej straży gminnej i numeru taktycznego pojazdu.

U Z A S A D N I E N I E

Podstawą prawną do wydania projektowanego rozporządzenia jest art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).

Powyższa propozycja jest wynikiem zmiany ww. ustawy Prawo o ruchu drogowym, która z dniem 24 grudnia 2009 r. wprowadziła możliwość używania pojazdów straży gminnych/miejskich jako pojazdy uprzywilejowane w ruchu drogowym (art. 53 ust. 1 pkt 10c). Z kolei zasady oznakowania pojazdów uprzywilejowanych są określone w rozdziale 8 działu III rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r., Nr 32, poz. 262, z późn. zm.). Dodatkowo niezwykle istotne jest ujednolicenie oznakowania pojazdów straży gminnych/miejskich, aby służba ta była łatwo identyfikowalna w każdym miejscu Polski. Podstawowym zadaniem tej formacji jest ochrona porządku publicznego oraz służba wspólnotom lokalnym w szerokim zakresie, dlatego też tak istotne jest, aby obywatele byli w stanie łatwo i bezbłędnie ją zidentyfikować. Jednym ze sposobów, aby osiągnąć ten cel jest właśnie ujednolicenie oznakowania pojazdów straży gminnych (miejskich).

Projekt rozporządzenia uwzględnia propozycje przedstawione przez Zespół do Spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi), który został powołany na mocy zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 lipca 2001 r. i działa jako organ pomocniczy resortu spraw wewnętrznych i administracji. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, samorządu terytorialnego reprezentujący Związek Miast Polskich, Krajową Radę Komendantów Straży Miejskich i Gminnych oraz Unii Metropolii Polskich.

Do głównych propozycji należy zaliczyć wprowadzenie oznakowania pojazdów:

- pasem wyróżniającym odblaskowym w postaci trójrzędnej szachownicy w kolorze żółto-granatowym,

- napisem “Staż Gminna (Miejska) umieszczonym po obu stronach pojazdu na drzwiach przednich,

- emblematem gminy umieszczonym po obu stronach pojazdu.

Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz nie wpłynie na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, sytuację i rozwój regionalny.

W celu ograniczenia wpływu rozporządzenia na budżet jednostek samorządu terytorialnego proponuje się, aby obowiązkowi oznakowania określonemu w projekcie podlegały pojazdy zakupione przez straże gminne (miejskie) już po wejściu w życie ww. rozporządzenia. Dlatego też wprowadzono przepis, zgodnie z którym dodany w projekcie § 32b będzie miał zastosowanie do pojazdu straży gminnej (miejskiej) zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2012.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia został udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej. W trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa żaden z podmiotów zajmujących się działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa nie zgłosił/zgłosił zainteresowania pracami nad ww. projektem rozporządzenia.

Przepisy nowelizowanego rozporządzenia nie są objęte normami i przepisami Unii Europejskiej. Projekt nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej stosownie do § 12a regulaminu pracy Rady Ministrów (uchwała Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r., MP z dnia 5 kwietnia 2002 r., z późn. zm.).

Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.