Legislacja

Postulaty osk dot. wdrażania ustawy o kierujących

24 października 2011

6e39750b7ab1c139bfa7bc098bad7f5d6900ad6a(Fot.: PD@N 402-14)

Zarząd Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie – jak wcześniej informowaliśmy – aktywnie podjął problem zapowiedzianych w ustawie o kierujących pojazdami rozbudowanej sprawozdawczości. Już od kilku tygodni dyskutują i uczestniczą w konsultacjach poświęconych temu problemowi. Tym razem postanowili wystosować do Starostwa Powiatu Warszawskiego pismo będące podsumowaniem postulatów zgłaszanych przez środowisko. Planują też wspólne wystąpienie PFSSK w tej kwestii. Tak merytorycznie przygotowują się do przyszłych konsultacji projektu stosownego rozporządzenia przygotowywanego przez Ministerstwo Infrastruktury.

Poniżej pełna treść wzmiankowanego listu. Ciekawi jesteśmy Państwa opinii. To będzie Wasz dorobek w kształtowaniu tak ważnego rozwiązania organizacyjnego.

Warszawa, dnia 24.10.2011

 

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Biuro Administracji i Spraw Wewnętrznych
Szanowna Pani Ewa Kowalewska
Naczelnik Wydziału

Po zapoznaniu się z proponowanymi rozwiązaniami dotyczącymi wdrożenia w Warszawie nowej Ustawy o Kierujących Pojazdami, która wejdzie w życie 12.02.2012, Zarząd Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców prosi o uwzględnienie w opracowywanym rozwiązaniu następujących postulatów:

1. Pominięcie konieczności informowania Starostwa w momencie rozpoczynania kursu o dokładnym rozplanowaniu z góry wszystkich 30 godzin jazd.

2. W przypadku konieczności rozpisywania dla Starostwa z góry 30 godzin jazd, nieuwzględnianie konkretnego rodzaju i miejsca szkolenia (jazda po placu manewrowym, jazda w ruchu miejskim, jazda pozamiejska). Istnieje poważna trudność w takim planowaniu z góry, wynikająca z tego, że Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym nakłada na instruktora obowiązek dostosowywania programu szkolenia indywidualnie do postępów kursanta. Trudno więc przewidzieć, po ilu godzinach zajęć kursant będzie gotowy do jazdy miejskiej tak, aby nie stwarzać zagrożenia w ruchu drogowym.

3. Rezygnację z konieczności informowania o łączeniu jazdy po placu manewrowym z jazdą po mieście. Pozostawienie tej dydaktycznej decyzji instruktorowi, odpowiadającemu zgodnie z Ustawą za przebieg szkolenia i układającemu plan szkolenia w miarę postępów kursanta, a nie realizującemu z góry ustalony plan, który nie uwzględnia rzeczywistych umiejętności kursanta.

4. Umożliwienie elastyczności w planowaniu jazd dla kategorii A1 i A, które są w dużym stopniu uzależnione od warunków pogodowych.

Uważamy, że tak szczegółowe meldunki mogą być przeszkodą w realizacji programów szkoleniowych. Mogą przyczynić się do przedłużenia czasu szkolenia, ponieważ zmiany muszą być zgłaszane z trzydniowym wyprzedzeniem. Na przykład w czasie epidemii grypy, kiedy absencja może wynosić ca 50%, spowoduje to przestoje i niepotrzebnie podniesie koszty szkolenia.

Większość wypowiadających się szkoleniowców uważa, że tak rozbudowana sprawozdawczość nie wpłynie bezpośrednio na jakość szkolenia ani na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obawiamy się, że taka sprawozdawczość doprowadzi do sytuacji, w której rola instruktora podejmującego decyzje o toku szkolenia w zależności od postępów osoby szkolonej zostanie zepchnięta na dalszy plan, ponieważ odstępstwo od wcześniej zaplanowanych zajęć będzie podstawą do stwierdzenia nieprawidłowości w pracy O.S.K.

Trudno z jednej strony wymagać od instruktora realizacji szkolenia zgodnie z zasadami metodyki nauczania, dydaktyki oraz psychologii, które wymagają indywidualnego podejścia do kursanta, a z drugiej strony narzucania sobie sztywnego planu szkoleń. Alternatywą jest częsta zmiana planu szkolenia, wiążąca się z czasochłonnym wypełnianiem formularzy i wysyłaniem ich z trzydniowym wyprzedzeniem do Starostwa.

Również sposób wysyłania zgłoszeń –tradycyjny czy elektroniczny wzbudza kontrowersje i będzie wymagał osobnego omówienia.

Wojciech Szemetyłło - Prezes SOSK w Warszawie