Legislacja

Postulaty przesunięcia terminu nowego rozporządzenia o szkoleniu

Autor: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza - Olsztyn, PRAWO DROGOWE

25 listopada 2005

Jak pisze “Rzeczpospolita” dyrektorzy wojewódzkich ośrodków szkolenia kierowców przekonują, iż niemożliwe jest wprowadzenie zmian w szkoleniu wynikających z nowego rozporządzenia o szkoleniu i egzaminowaniu, którego termin obowiązywania określony jest na 10 stycznia 2006 r. “Czego tak naprawdę boją się dyrektorzy? Oficjalnie twierdzą, że nie zdążą się przygotować do wejścia w życie nowych przepisów. Mówią o koniecznej adaptacji placów egzaminacyjnych, która ma nastąpić z 9 na 10 stycznia przyszłego roku, co zimą jest niemożliwe. Wymagany czas jazdy, przedłużony z 25 minut do 40 (tj. o 60 proc.) ma spowodować zwiększenie zatrudnienia egzaminatorów, a konsekwencją tego będzie wydłużenie okresu oczekiwania na egzamin poza wymagane rozporządzeniem 30 dni. Z kolei zakup dodatkowych samochodów do egzaminowania oraz urządzeń rejestrujących dźwięk i obraz spowoduje konieczność przeprowadzenia przetargów. (...) Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie podczas seminarium dyrektorów WORD, które odbyło się w Augustowie 18 listopada, ustalono, że wystąpią do marszałków województw, a ci następnie do ministra infrastruktury z prośbą o przesunięcie terminu wejścia w życie całego rozporządzenia. Projekt takiego wystąpienia jest już gotowy.”

Jestem za - Andrzej Szóstek, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Olsztynie: - Zmiany są bardzo korzystne. Przede wszystkim przenoszą zadania, w tym parkowanie - wykonywane teraz na placach manewrowych - do warunków ruchu drogowego. Przebieg wszystkich egzaminów będzie nagrywany. Inne będą też same kursy: z 30 godzin teorii aż cztery godziny będą musiały być poświęcone na szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. A podczas jazdy - kursant będzie musiał jeździć dwie godziny w nocy. Po 10 stycznia każdy kursant, będzie miał przypisanego tzw. instruktora prowadzącego, który może później być obecny przy egzaminie na prawo jazdy - teraz nie jest to możliwe. Oczywiście przy zmianach przepisów mogą pojawić się drobne trudności, ale to wyłącznie sprawy organizacyjne i nie powinny obchodzić kursantów ani właścicieli szkół.

Jestem przeciw - Andrzej Szulc, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie: - Trzeba przesunąć datę wprowadzenia tych przepisów. Do 10 stycznia nie zdążymy kupić systemu monitoringu ani dodatkowych samochodów, bo niewątpliwie będą nam potrzebne. Nie podoba mi się też, że teraz manewry będą odbywały się na mieście. Wpuszczanie niedoświadczonych kierowców w normalny ruch miejski to stwarzanie zagrożenia dla innych. Na pewno wzrośnie liczba drobnych, ale bardzo uciążliwych kolizji. Samo rozporządzenie o egzaminach zawiera błędy merytoryczne i nawet zwykłe - matematyczne. Jest niespójne. Przypuszczam, że w styczniu na kilka dni trzeba będzie zamknąć ośrodki egzaminowania, by przemalować placyki wg nowych zasad. Poza tym trzeba będzie zatrudnić więcej egzaminatorów, a ich po prostu nie ma.