Wymagając uzyskania pozwolenia na czasowe używanie w celu wprowadzenia do ruchu pojazdów – zarejestrowanych i używanych zgodnie prawem w innym państwie członkowskim – Republika Finlandii uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 28 Traktatu ustanawiającego Wspólnoty Europejskiej (TWE) i 30 TWE – orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) w wyroku z 15 marca 2007 r. w sprawie Komisja Wspólnot Europejskich/Republika Finlandii (sygn. akt C-54/04) Komisja Wspólnot Europejskich wniosła w skardze do Trybunału o stwierdzenie, że wymagając pozwolenia na czasowe używanie pojazdów zarejestrowanych zgodnie prawem i używanych w innym państwie członkowskim, Republika Finlandii uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 28 TWE i 30 TWE (zakaz ograniczeń ilościowych i środków równoważnych do nich w przywozie). Na podstawie spornej fińskiej ustawy o podatku od samochodów podatek ten jest należny Skarbowi Państwa przed zarejestrowaniem lub przed rozpoczęciem używania samochodu osobowego w Finlandii. Ta druga okoliczność oznacza wprowadzenie pojazdu do ruchu na terytorium fińskim nawet wtedy, kiedy nie został on zarejestrowany w tym państwie. Wyjątkiem od obowiązku uiszczenia jednorazowego podatku są pojazdy objęte pozwoleniem na czasowe używanie, które wydawane jest na siedem dni. Komisja zarzuca Republice Finlandii, że wprowadzając taką barierę, uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 28 TWE i 30 TWE. W uzasadnieniu ETS przypomniał, że zakaz stosowania środków o skutku równoważnym do ograniczeń, o których mowa w art. 28 WE, dotyczy wszelkich przepisów państw członkowskich, mogących bezpośrednio lub pośrednio, rzeczywiście lub potencjalnie, utrudniać handel wewnątrz Wspólnoty. Ponadto Trybunał orzekł już, że art. 28 TWE stanowi przeszkodę stosowania w stosunkach wewnątrzwspólnotowych przepisów krajowych, które utrzymują wymóg, choćby czysto formalny, uzyskiwania pozwoleń przywozowych lub wszelkich innych podobnych procedur. Nie budzi wątpliwości, że reżim prawny pozwolenia na czasowe używanie, który uzależnia dopuszczenie do ruchu na terenie Finlandii pojazdu zarejestrowanego zgodnie z prawem w innym państwie członkowskim, który przywiózł obywatel fiński, może utrudniać handel wewnątrzwspólnotowy i blokować dostęp do rynku towarom, które są zgodnie z prawem wytwarzane lub wprowadzane do obrotu w innych państwach członkowskich. Ograniczenie to nie może być usprawiedliwione wymaganiami nadrzędnymi, skoro Republika Finlandii nie dowiodła, że cel, jakim jest bezpieczeństwo drogowe, może uzasadnić istnienie procedury wydawania pozwoleń na czasowe używanie.