Legislacja

Program budowy dróg krajowych do 2012 roku uchwalony

25 września 2007

Rada Ministrów na swoim posiedzeniu przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą “Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012”.

Uchwała w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą “Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012”.

W ciągu najbliższych 5 lat łączny koszt inwestycji drogowych i infrastrukturalnych wyniesie 121 mld zł. Najważniejsze inwestycje dotyczą zakończenia do 2010 r. budowy autostrady A-1 oraz w dalszej perspektywie autostrad A-2 i A-4. Priorytetem będzie także budowa dróg ekspresowych północ-południe (S-19 i S-3) oraz inwestycje związane
z organizacją EURO 2012.
W Programie przyjęto, że do 2012 roku najważniejszymi inwestycjami będą:
• autostrada A-1, budowa na całej długości (Gdańsk – Toruń – Łódź - Piotrków Trybunalski – Częstochowa – Gliwice – Gorzyczki),
• autostrada A-2, zakończenie budowy na odcinku Świecko – Poznań – Łódź – Warszawa, odcinek Warszawa – Siedlce będzie budowany do 2014 r.,
• autostrada A-4, zakończenie budowy na odcinku granica państwa – Jędrzychowie – Krzyżowa – Legnica – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Korczowa – granica państwa,
• droga ekspresowa S-3, budowa na odcinku Szczecin – Parnica – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica - Lubawka, odcinek Nowa Sól – Legnica będzie budowany do 2013 r.,
• droga ekspresowa S-5, budowa na odcinku Nowe Marzy – Gniezno – Poznań,
• droga ekspresowa S-7, zakończenie budowy na odcinku Gdańsk – Elbląg – Olsztynek-Płońsk – Warszawa – Grójec – Białobrzegi – Jedlińsk – Jędrzejów – Kraków, i na odcinku Myślenice – Lubień – Rabka,
• droga ekspresowa S-8, budowa odcinka Wrocław Psie Pole – Syców – Warszawa – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – Białystok, odcinek Białystok – Augustów - Budzisko będzie budowany do 2015 r.,
• droga ekspresowa S-17, budowa na odcinku Warszawa (węzeł “Zakręt”) – Garwolin – Kurów – Lublin – Piaski,
• droga ekspresowa S-19, budowa na odcinku Stobiernia – Lutoryż – Barwinek, odcinek Białystok – Międzyrzec Podlaski – Lubartów – Kraśnik – Stobiernia będzie budowany do 2014 r.,
• droga ekspresowa S-69, zakończenie budowy odcinka Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń.
“Program budowy dróg krajowych” zakłada powstanie ok. 620 km autostrad realizowanych w systemie tradycyjnym, 473 km autostrad w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, ponad 1973 km dróg ekspresowych oraz 58 obwodnic o łącznej długości 393 km. Poza tym, program przewiduje modernizację około1163 km dróg krajowych.
Przyjęto, że całkowity limit wydatków budżetowych na realizację Programu wyniesie 113 270 200 tys. zł. Ze środków Krajowego Funduszu Drogowego przewidziano 7 726 500 tys. zł, a ze środków prywatnych i samorządowych 3 300 tys. zł. Uwzględniono również wielkość dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej. Będą to środki ujęte w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, Rozwój Polski Wschodniej, środki z Funduszu Spójności oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Łącznie w latach 2008-2012 wyniosą one 34 964 435 tys. zł.
Program uwzględnia, szacowane na ponad 26,7 mld zł, inwestycje związane
z przygotowaniem do Euro 2012. Szczególnie chodzi o odcinki dróg łączące miasta,
w których mają się odbyć mecze ME 2012 oraz te odcinki dróg, które zapewnią sprawną komunikację miedzyregionalną i międzynarodową.
Program przewiduje, że w latach 2008-2012 zadania dotyczące rozwoju podstawowej sieci drogowej będą koncentrować się na:
• stworzeniu sieci autostrad o łącznej długości ok. 1 676 km (w tym odcinki budowane w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego – ok. 473 km),
• stworzeniu sieci dróg ekspresowych o łącznej długości 2 267 km,
• wzmacnianiu nośności dróg krajowych do 115 kN/oś,
• budowie 58 obwodnic drogowych w miejscowościach dotkniętych wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego z zachowaniem dbałości o ochronę tych obejść przed nową zabudową,
• przebudowie odcinków dróg krajowych pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu, w tym uruchomienie programu “uspokojenia ruchu” na przejściach dróg przez małe miejscowości oraz na jednopoziomowych skrzyżowaniach z koleją (przejazdy),
• poprawie warunków przejazdu dla ruchu tranzytowego i obsługi ruchu w obszarach metropolitalnych i w dużych miastach,
• poprawie stanu utrzymania dróg krajowych, tak by w 2013 r. 75 proc. sieci dróg krajowych znajdowało się w stanie dobrym, a 10 proc. w stanie dostatecznym.
Za realizację Programu będą odpowiedzialne Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych
i Autostrad oraz drogowe spółki specjalnego przeznaczenia.