Opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniającego rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. Przygotowane poprawki większość ekspertów, a przede wszystkim praktyków uznała za “kosmetyczne, a nie takie jakich by się oczekiwało”. Mówią: “to smutne środowisko oczekuje realnej zmiany, likwidacji placu manewrowego, swobody działalności, a tu taka posucha”; “zmiany miały za zadanie podniesienie sprawiedliwości egzaminu?”; “gdzie likwidacja obowiązkowej “płynności jazdy” na łuku i umożliwienie zatrzymania w celu dokonania korekty?”; “gdzie zmniejszenie kosztu egzaminu?”; “gdzie umożliwienie dokonania PRZYNAJMNIEJ JEDNEJ próby na łubu BEZ oceny egzaminatora w celu chociaż minimalnego powierzchownego zapoznania się z nowym autem?”. Oceńcie to Państwo sami. Dla ułatwienia przygotowaliśmy zestawienie proponowanych zmian w kontekście zapisów obowiązujących:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (2016.232) |
Projekt rozporządzenie (5.5.2016) |
1 |
1 |
11) profilu kandydata na kierowcę – rozumie się przez to profil, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy; |
w § 2 uchyla się pkt 11; Zmiana ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. |
w § 7 w ust. 1 pkt 4 i 5 (dotyczą urządzenia rejestrującego przebieg części praktycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy kat. B – red.) obowiązują w brzmieniu: 4) być uruchamiane i zatrzymywane bez ingerencji egzaminatora w proces rejestracji; 5) zapewniać egzaminatorowi podgląd obrazu rejestrowanego na informatycznym nośniku danych, tak aby w trakcie trwania części praktycznej egzaminu państwowego miał możliwość sprawdzenia, czy nie nastąpiła awaria urządzenia powodująca brak możliwości nagrywania przebiegu tej części egzaminu. |
w § 7 w ust. 1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie: 4) być uruchamiane i zatrzymywane bez ingerencji egzaminatora w proces rejestracji; w celu wyjęcia informatycznego nośnika danych dopuszcza się manualne wyłączenie urządzenia przez egzaminatora po zakończeniu egzaminu i omówieniu, o którym mowa w § 28 ust. 2 pkt 1 ustawy; 5) zapewniać egzaminatorowi podgląd obrazu rejestrowanego na informatycznym nośniku danych lub być wyposażone we wskaźnik informujący o aktywności funkcji rejestrowania, tak aby w trakcie trwania części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator miał możliwość sprawdzenia, czy nie nastąpiła awaria urządzenia powodująca brak możliwości nagrywania przebiegu tej części egzaminu. |
w § 10 ust. 2. Przed przystąpieniem do egzaminu państwowego osoba egzaminowana informuje ośrodek egzaminowania o numerze identyfikującym profil kandydata na kierowcę oraz składa odpowiednio: (...) 5) kopię świadectwa kwalifikacji wstępnej określonej w przepisach rozdziału 7a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, jeżeli osoba egzaminowana w zakresie prawa jazdy kategorii C lub D nie spełnia kryterium wieku określonego odpowiednio w art. 8 ust. 1 pkt 6 i 7 lit. b ustawy. |
w § 10 w ust. 2 uchyla się pkt 5; Przepis w życie z dniem po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia |
Rozdział 6 Wynik egzaminu. W § 30 w ust. 1. Wyniki poszczególnych części egzaminu państwowego egzaminator wpisuje oddzielnie dla każdej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia do: (...) pkt 2: profilu kandydata na kierowcę, przez jego aktualizację w systemie teleinformatycznym ośrodka egzaminowania, umieszczając w odpowiednich rubrykach litery, o których mowa w pkt 1, potwierdzając ten wpis bezpiecznym podpisem elektronicznym. |
w § 30 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie: “2) profilu kandydata na kierowcę, przez jego aktualizację w centralnej ewidencji kierowców za pomocą systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania umieszczając w odpowiednich rubrykach litery, o których mowa w pkt 1, potwierdzając ten wpis bezpiecznym podpisem elektronicznym.”; Zmiana ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. |
W § 35 w ust.6. Dyrektor przesyła za pomocą systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania właściwemu organowi wydającemu prawo jazdy lub pozwolenie informację o przesłaniu dokumentów osoby egzaminowanej w trybie określonym w ust. 2 w celu udostępnienia przez ten organ profilu kandydata na kierowcę kolejnemu podmiotowi prowadzącemu szkolenie dla tej osoby - dotyczy osób, którym wygenerowano profil kandydata na kierowcę. |
w § 35 w ust. 6 wyrazy “prowadzącemu szkolenie” zastępuje się wyrazami “przeprowadzającemu egzamin”; Zmiana ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. |
Załącznik nr 2. Zadania egzaminacyjne stosowane na egzaminie państwowym oraz kryteria oceny wykonania tych zadań. Tabela nr 4, poz. 2,pkt 2 2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym; |
6) w załączniku nr 2, w tabeli nr 4 w poz. 2 pkt 2 po wyrazach “w ruchu drogowym” dodaje się wyrazy “ - jeżeli światła nie włączają się automatycznie;”. Przepis w życie z dniem po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia |
|
§ 2. Do osób przystępujących do egzaminu państwowego na prawo jazdy w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia. Przepis w życie z dniem po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia |
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach stanowi wypełnienie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw transportu określonego w art. 66 ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U.z 2015 r. poz. 155, z późn. zm.).
Przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw przesunęły na dzień 1 stycznia 2017 r. wejście w życie przepisów wprowadzających nowe rozwiązania dotyczące systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK 2.0) (ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz 1273) oraz nowe zasady nadzoru nad osobami kierującymi pojazdami (ustawa o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2015 r. poz. 155, z późn zm.)). Mając na względzie zmiany dotyczące obiegu dokumentów i związanych z tym zagadnień dotyczących obsługi systemów teleinformatycznych wykorzystywanych w procesie uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami dostosowania wymagają przepisy przedmiotowego rozporządzenia. Dostosowano przepis § 30 ust. 1 pkt 2 w zakresie wymuszenia bieżącego uzupełniania bazy CEPIK po egzaminie na prawo jazdy o wynik egzaminu. Usunięto także przepisy § 2 pkt 11 oraz § 10 ust. 2 pkt 5, które nie będą miały zastosowania po wejściu w życie ww. przepisów ustawy. Dokonano korekty przepisów § 7 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz § 35 ust. 6 w zakresie umożliwienia wykorzystania szerszej gamy urządzeń rejestrujących przebieg części praktycznej egzaminu na prawo jazdy oraz w zakresie jednolitego zastosowania kryteriów oceny egzaminu do pojazdów posiadających w standardowym wyposażeniu automatycznie włączane światła do jazdy dziennej. Ze względu na fakt dużej różnorodności spraw prowadzonych w zakresie egzaminowania i możliwości wystąpienia pominięcia niektórych spraw w przypadku literalnego wymienienia spraw w przepisie przejściowym, przepisowi temu nadano charakter ogólny. Termin wejścia w życie projektowanego rozporządzenia określono na dzień 1 stycznia 2017 r. czyli datę wejścia w życie przepisów wprowadzających CEPIK 2.0 (ustawa z dnia 24 lipca 2015 r.o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz 1273) oraz na 30 dni od dnia publikacji w zakresie przepisów § 1 pkt 2 i 6 oraz § 2.