Rząd w najbliższym czasie zapowiada rozpatrzenie projektu przepisów mających w swoim założeniu ograniczyć szarą strefę w przetwarzaniu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przepisy przygotowało Ministerstwo Środowiska. Ustawa wymaga nowelizacji, aby pełen zakres wraków samochodowych trafiał do legalnych stacji demontażu. Takie działanie ma być pełnym wdrożeniem unijnej dyrektywy z 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji. Należy podkreślić, iż w mijającym miesiącu Komisja Europejska pozwała Polskę ws. przepisów o pojazdach wycofanych z eksploatacji do Trybunału Sprawiedliwości UE. Nowelizacja ustawy przewiduje, iż oddanie do demontażu dowolnego pojazdu, bez względu na to, w jakim kraju UE był on zarejestrowany, będzie zwolnione z opłat. W nowych przepisach zrezygnowano także z opłaty, którą indywidualni nabywcy oraz importerzy muszą odprowadzać do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwota takiej opłaty wynosi teraz 500 zł od każdego wprowadzonego na terytorium kraju pojazdu. Opłaty te były pobierane w związku z dużym napływem pojazdów zza granicy. Przekazywane były m.in. na system zbierania i demontażu pojazdów.