Legislacja

Resort potwierdził ważność egzaminów na prawo jazdy

26 lutego 2016

W dniu 25 lutego br. w niektórych ośrodkach egzaminowania nie zostały przeprowadzone egzaminy państwowe na prawo jazdy. Stosowne rozporządzenia dotyczące egzaminowania i wydawania dokumentów zostały opublikowane – po 18. Miesiącach od zobowiązania ustawowego – w dniu następnym, po utracie mocy dotychczasowego aktu. W całym kraju zgłaszający się kandydaci na kierowców, albo mieli wyznaczane nowe terminy egzaminu, ale przystępowali do tych, jednak bez gwarancji, iż będzie to skuteczna próba. Brakowało przepisów prawa. Polska Agencja Prasowa opublikowała oświadczenie wiceministra Andrzeja Szmita o ważności egzaminów: “Przeprowadzone w czwartek egzaminy na prawo jazdy są ważne, odpowiednie rozporządzenia zostały wydane, a ich kilkugodzinny brak nie był podstawą, by wstrzymywać sprawdziany – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. I jeszcze wczoraj wieczorem dodał: “Zostały wydane dwa rozporządzenie, które organizują egzaminy na prawo jazdy. Rozporządzenia weszły w życie z dniem dzisiejszym, a to oznacza, że wszystkie egzaminy, które zostały dzisiaj przeprowadzone – a ogromna większość wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego mimo pewnych wątpliwości prawnych egzaminy przeprowadziła – są ważne i ci wszyscy, którzy zdali te egzaminy, będą mogli występować o dokumenty uprawniające do prowadzenia pojazdów”. Jak się dowiedzieliśmy kolejne dwa rozporządzenia, które także straciły moc z dniem 24 lutego br. “zostaną wydane w najbliższym czasie”. Chodzi tutaj o rozporządzenie dotyczące szkolenia i drugie numerów ewidencyjnych ośrodków szkolenia.

Zaistniały stan rzeczy minister usprawiedliwiał: “My, gdy tylko objęliśmy władzę, stwierdziliśmy jednoznacznie, że fundamentalna ustawa, do której odnoszą się te rozporządzenia (...) niestety nie będzie gotowa, nie została przygotowana na czas przez naszych poprzedników". Podobnie w oświadczeniu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa: "Przyczyną opóźnienia w wydaniu rozporządzeń była konieczność dwukrotnego dostosowania projektów rozporządzeń do zmian wprowadzających system CEPIK 2.0, a następnie do zmian przesuwających wejście w życie przepisów wprowadzających CEPIK 2.0. na przełomie 2015 i 2016 r. Konieczne było przeprowadzenie po raz kolejny wymaganych uzgodnień międzyresortowych. Dodatkowo rozporządzenia wymagały uzyskania kontrasygnaty MSWiA i MON".