Legislacja

Resort spraw wewnętrznych o wzroście zatrzymań praw jazdy

9 listopada 2014

Poseł Maks Kraczkowski złożył interpelację (nr 28179) w sprawie zatrzymywania praw jazdy przez Policję. Adresując swoje wystąpienie do ministra spraw wewnętrznych porównuje statystyki zatrzymania uprawnień za lata 2012, 2013 i 2014. I tu analizuje:Zgodnie z informacjami medialnymi w roku 2013 przypadków zatrzymania praw jazdy było 768, a w 2012 r. - 727. W roku 2014 lawinowo wzrosła liczba zatrzymań praw jazdy, tj. w pierwszym kwartale 144 razy, w kwietniu br. 451 razy, a w maju aż 1244. W niektórych województwach sąd orzeka o odebraniu praw jazdy w siedmiu na dwieście przypadków, co można odczytać jako wyjątkową nadgorliwość funkcjonariuszy Policji przy korzystaniu z art. 135 ustawy Prawo o ruchu drogowym”. W sentencji pyta ministra o powód tego “lawinowego wzrostu zatrzymań prawa jazdy przez Policję”? i inne, a tu:

1.Co jest powodem lawinowego wzrostu zatrzymań prawa jazdy przez Policję? Czy nagle polscy kierowcy zaczęli nagminnie łamać przepisy ruchu drogowego, popełniając przestępstwa lub wykroczenia, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów? Jakie czynniki są zatem brane przez Policję przy podjęciu decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy?

2.Ile praw jazdy Policja zatrzymała kierowcom w latach 2010–2013? Proszę o przedstawienie danych z poszczególnych lat oddzielnie z podaniem powodu zatrzymania prawa jazdy?

3.Ile spośród zatrzymanych praw jazdy w latach 2010–2013 sąd faktycznie orzekł o odebraniu uprawnień? Proszę o przedstawienie danych z poszczególnych lat oddzielnie.

4.Czy i ewentualnie jakie koszty dla Skarbu Państwa wiążą się z sytuacją zatrzymania prawa jazdy przez Policję, jeśli sąd nie orzeka o odebraniu uprawnień?

5.Ile praw jazdy Policja zatrzymała kierowcom w okresie od stycznia do lipca 2014 r. włącznie oraz jaka jest faktyczna liczba odebranych uprawnień przez sąd? Proszę o przedstawienie danych dla poszczególnych miesięcy oddzielnie z podaniem powodu zatrzymania prawa jazdy.

Na postawione pytania interpelacji odpowiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Grzegorz Karpiński. To obszerna odpowiedź udokumentowana statystyką z 2014 roku. Przede wszystkim wskazuje na najczęstsze nieprawidłowe zachowania kierowców, takich jak: jazda z rażąco nadmierną prędkością, niestosowaniem się do sygnałów świetlnych, omijaniem pojazdów ustępujących pieszym pierwszeństwa na przejściu, nieustępowaniem pierwszeństwa przejazdu, niezachowaniem bezpiecznego odstępu za poprzedzającym pojazdem, zajeżdżaniem drogi podczas dynamicznych zmian pasów ruchu. Zgodnie z art. 135 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym Policjant zatrzyma prawo jazdy w określonych przypadkach. Ponadto, stosownie do art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy, policjant może zatrzymać prawo jazdy w razie uzasadnionego podejrzenia, że kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów. Ustawodawca przyznał zatem funkcjonariuszowi prawo do oceny podstawy zatrzymania prawa jazdy za określone czyny. Wśród nich jest również wykroczenie kwalifikowane z art. 86 § 1 Kodeksu wykroczeń, tj. spowodowanie, poprzez niezachowanie należytej ostrożności, zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym - analizuje Karpiński. Poinformował także posła, iż Komenda Główna Policji nie prowadziła dotychczas zestawień porównawczych w zakresie liczby zatrzymanych praw jazdy i orzeczonych przez sądy zakazów prowadzenia pojazdów. Niemniej jednak w tym miejscu należy wskazać, że w związku z zaobserwowanym wzrostem liczby niekorzystnych zjawisk na polskich drogach i koniecznością konsekwentnego przeciwdziałania im poprzez stosowanie odpowiednich procedur, w celu dokładnego zapoznania się ze skalą zjawiska, podjęte zostały działania mające na celu ścisłe monitorowanie relacji między liczbą zatrzymanych praw jazdy sprawcom wykroczeń kwalifikowanych z art. 86 § 1 K.w. a liczbą orzeczonych przez sąd zakazów prowadzenia pojazdów i wydanych postanowień o zatrzymaniu prawa jazdy. Komenda Główna Policji rozpoczęła prowadzenie statystyk dotyczących wskazanej relacji, obecnie jest jednak za wcześnie na sformułowanie jednoznacznych wniosków. Jednak odpowiedź została opatrzona następującymi zestawieniami za lata 2010, 2011, 2012, 2013 oraz 2014:

1c17883eee6488fb6bf675434a9c44d24f081478

cd2675944b395b23154310a09c360bcd78eca073

0a9f407a9a691c67cc51354eb107e4d16297b612

9100e65bc97a1431b89f76aa147986b737890d9d

(506-88-91)