Legislacja

SEJM: Projekt CEPiK 2.0 z dniem 1 stycznia 2017 r. – ustawa uchwalona

16 grudnia 2015

6ca72348150e2a417cb4a434a6666c2c81bfcc68

5366c922f5b8c24eed1901b94caf88148ef6f0d2

(531-30-31)

W Sejmie VIII kadencji procedowano poselski projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ostatecznie 16 grudnia br. przegłosowano jego treść z poprawkami zaproponowanym przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych. Uchwalony akt został przesłany do Senatu IX kadencji. Ten w ogłoszonym porządku obrad posiedzenia plenarnego wyznaczonego na dni 17-18 grudnia uwzględnił ustawę. Zakładając, iż senatorowie nie zgłoszą i – co istotniejsze – nie uchwalą zmian do tekstu, akt trafia do podpisu Prezydenta RP, aby ostatecznie zostać opublikowanym w Dzienniku Ustaw. W takiej sytuacji - jak zaproponowali inicjatorzy zmian - ustawa wejdzie w życie z dniem 31 grudnia 2015 r. Jedynym tu wyjątkiem ma być nowela ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP – te zmiany będą obowiązywały z dniem 1 stycznia 2017 r. W bloku głosowań dnia 16 grudnia 2015 r. uchwalona została ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Głosowało 442 posłów: 441 za; 1 – przeciw, nie głosowało 17.

Zasadnicza zmiana jaka wynika z uchwalonej ustawy polega na przesunięciu terminu uruchomienia zmodernizowanego systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), budowanego w ramach projektu CEPiK 2.0 z 4 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. Projekt był realizowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych od 27 września 2013 r. Jego cel to przebudowa i modernizacja centralnej ewidencji pojazdów (CEP), centralnej ewidencji kierowców (CEK), a także budowa centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych (CEPKP). Uwzględnione zostały opinie przyszłych użytkowników nowego systemu, a tu przede wszystkim administracji (starostw rejestrujących pojazdy i wydających dokumenty prawa jazdy), ośrodków szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców. Wnioskodawcy uzasadniali potrzebę zmiany terminu niedostatecznym przygotowaniem właśnie użytkowników systemu do jego wdrożenia i wskazywali na 380 powiatów, 4 tys. stacji kontroli pojazdów, 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców. Dodajmy, iż liczba odbiorców usług systemu jest znacznie obszerniejsza, dla przykładu uwzględnia także samych kierowców, którzy będą sprawdzali liczbę swoich tzw. punktów karnych.

Czyli od 1 stycznia 2017 roku zaczną obowiązywać przepisy dotyczące okresu próbnego dla nowych kierowców i regulacje odnoszące się do nadzoru nad osobami kierującymi pojazdami. Zmiany dotyczą następujących ustaw:

1)z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.);

2)z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP (Dz. U. z 2015 r. poz. 827 z późn. zm.);

3)z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2015 r. poz. 155 z późn. zm.);

4)z dnia 23 października 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1446 z późn. zm.);

5)z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 541);

6)z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1359);

7)z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1273);

8)z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649).

Podstawowym aktem prawnym określającym ramy prawne dla realizacji projektu CEPiK 2.0 jest ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ustawodawca zakładał poszerzenie danych gromadzonych w CEP i CEK; określenie zasad wyjaśniania niezgodności; stworzenia jednolitych ram technicznych dla wprowadzania danych do CEP, CEK i CEPKP, ustanowienie zasady wprowadzania danych do ewidencji w czasie wykonywania czynności skutkującej koniecznością przekazywania danych do poszerzania katalogu podmiotów uprawnionych do dostępu do danych z ewidencji. Obok niedostatecznie przygotowanych zmian systemu centralnego, za równie niedostosowane uznano zewnętrzne systemu teleinformatyczne, dopiero trwał wstępny proces testów. W trakcie procesowania projektu dokonano zmian dotyczących podmiotów uprawnionych do pozyskiwania danych z ewidencji; także systemów stosowanych w wojewódzkich ośrodkach egzaminowania oraz utworzenia, rozwoju i funkcjonowania katalogu marek i typów pojazdów oraz podstawy do kierowania na badania lekarskie.

A co w okresie najbliższych 12 miesięcy? Tu inicjatorzy zmian wskazali na potrzebę monitorowania przez MSWiA postępu integracji bazy CEPiK 2.0 (wsparcie merytoryczne i techniczne). Kandydaci na kierowców będą szkoleni i egzaminowani na dotychczasowych zasadach. Kierowcy, którzy otrzymają prawo jazdy po raz pierwszy tymczasem bez okresu próbnego i restrykcji, których się tak obawiali. Bez ograniczeń będą mogli podejmować pracę kierowcy zawodowego czy prowadzić działalność gospodarczą związaną z prowadzeniem pojazdu. Nie będzie obowiązkowego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i szkolenia praktycznego w Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy. Czyli, w ośrodkach szkolenia kierowców bez zmian, oczywiście w ramach obowiązującego stanu prawnego. Doświadczeni kierowcy, ale popełniający wykroczenia drogowe będą “zbierali: i “odrabiali” swoje punkty tzw. karne na dotychczasowych zasadach itd.

Tymczasem czekamy także na zakończenie prac legislacyjnych – w tym na konsultacje – aktów wykonawczych wynikających z lipcowej ustawy.