W pierwszym półroczu 2009 uprawnienia do pracy w zawodzie kierowcy autobusu zdobyło zaledwie 55 Polaków! Wszystkiemu winne są przepisy zmuszające kursantów do 280-godzinnego, kosztownego szkolenia – czytamy w zielonogórskiej “Gazecie Wyborczej”. 2 czerwca br. wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz podpisał z przedstawicielami Forum Transportu Drogowego porozumienie. Jeden z zapisów dokumentu dotyczył skrócenia okresu szkolenia o połowę. Środowisko czeka na kroki prawne. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że przepisy zmieni. - Projekt zmiany Ustawy o transporcie drogowym przewiduje wprowadzenie kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, która trwać będzie 140 godzin. Projekt ten został skierowany pod obrady Rady Ministrów. Potem trafi do Sejmu - wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Jeżeli zmiany w ustawie nie przejdą do 10 września, na długie i kosztowne szkolenie będą się musieli przygotować także kandydaci na kierowców tirów.
Przypominamy: W roku 2003 Unia Europejska wprowadziła nową dyrektywę regulującą kwestię kwalifikacji wstępnej oraz szkoleń okresowych dla kierowców zawodowych. Państwa członkowskie zobowiązane zostały do wprowadzenia w życie ustawy, rozporządzenia i przepisów administracyjnych, niezbędnych do spełnienia wymagań dyrektywy. Dyrektywa określa wymagania stawiane obecnym i przyszłym kierowcom zawodowym, a także wyznacza ramy, które w chwili obecnej będzie trzeba wypełnić szkoleniami o najwyższych standardach jakościowych. 10 września 2008 r. weszły w życie nowe przepisy, według których pracę w charakterze kierowcy autobusu można podjąć po uzyskaniu prawa jazdy kat. D oraz po odbyciu tzw. kwalifikacji wstępnej. Szkolenie to, zgodnie z dyrektywą unijną, trwa 280 godzin i odbywa się w specjalnych warunkach. W tym wypadku polscy urzędnicy zamiast dolnej granicy 140 godzin szkolenia, która również mieści się w unijnych normach, wyznaczyli najwyższy pułap. Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego uważa, że to był błąd. - My, Polacy jak zwykle chcemy być liderami, stąd zapis o 280-godzinnym szkoleniu. Tymczasem, aby zostać dobrym kierowcą, potrzebna jest praktyka, godziny poświęcone na jazdę, a nie teorię. Po 10 września 2009 r. przepisy obejmą również kierowców z kat. C. Na szkolenie trzeba poświęcić kilka miesięcy i wydać ok. 6-8 tys. zł. W niektórych województwach wciąż nie ma ośrodków szkolących kierowców, chętnych też niewielu.
(Fot.: PD@N 313-23 ock) ^ Olsztyńskie Centrum Kształcenia Kierowców jako pierwsze w woj. warmińsko-mazurskim rozpoczęło szkolenia kierowców autobusów. Informują i oferują: Kierowcy, którzy prawo jazdy kategorii D uzyskali po dniu 10 września 2008 r. muszą wziąć udział w szkoleniu w ramach kwalifikacji wstępnej. Obejmuje ono 280 godzin zajęć, kończy się egzaminem państwowym przeprowadzanym w siedzibie OCK.
Kurs kwalifikacyjny składa się z:
1) w części podstawowej 195 godzin zajęć teoretycznych;
2) w części specjalistycznej:
a) 65 godzin zajęć teoretycznych,
b) 16 godzin zajęć praktycznych w ruchu drogowym oraz
c) 4 godziny zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych.
Część praktyczna szkolenia przeprowadzana będzie na nowym, ekskluzywnym autobusie Solbus ST11. 4 godziny zajęć praktycznych odbywane będą na specjalnym torze.
Podstawa prawna szkoleń:
Kwalifikacja wstępna i szkolenia okresowe: art. 39a ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125 poz. 874 z późn. zm.). Terminy pierwszych obowiązkowych szkoleń okresowych: art.3 ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 235 poz. 1701). Podstawa prowadzenia szkolenia przez firmę: art. 39b1 oraz art. 39g ust. 1 i 2 ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125 poz. 874 z późn. zm.).