Powyższe przykłady jak problem wyraźnego oznaczania miejsc
postojowych dla pojazdów osób niepełnosprawnych rozwiązują we Francji (533-7-9 fot. jola michasiewicz)
W sprawie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych interpelowała (interpelacja nr 308) posłanka Agnieszka Pomaska. Przywołała rozporządzenie (2015.1314) Ministra Infrastruktury i Rozwoju (obowiązujące od 3.7.2015), a właściwie jego fragment określający, iż stanowiska postojowe dla pojazdów osób niepełnosprawnych powinny mieć nawierzchnię barwy niebieskiej. I tu pojawiają się sprzeciwy władz samorządowych oraz konserwatorów zabytków, co do stosowania tej zasady na starówkach miast czy zabytkowych ulicach. Dlatego też posłanka pyta ministerstwo infrastruktury i budownictwa o ewentualne plany zmiany przywołanego rozporządzenia lub wprowadzenie wyjątków od tej zasady, a może inne rozwiązania w celu wyraźniejszego niż dotychczas zaznaczania miejsc?
Odpowiadając, Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa na wstępie potwierdził, iż w aktualnym stanie prawnym stanowisko postojowe przeznaczone dla pojazdu samochodowego uprawnionej osoby niepełnosprawnej oznacza się znakami poziomymi P-18 (“stanowisko postojowe”) lub P-20 (“koperta”) łącznie ze znakiem P-24 (“miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”). Zgodnie z nowelą z 7 września 2015 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach znak P-24 stosuje się na nawierzchni barwy niebieskiej. Z uwagi na fakt, iż znak P-24 stosuje się łącznie ze znakami poziomymi P-18 lub P-20 stanowisko postojowe dla pojazdu osoby niepełnosprawnej powinno mieć barwę niebieską. I dalej informował: potrzeba nowelizacji przepisów w przywołanym wyżej zakresie została wskazana w dezyderacie Nr 7/1 uchwalonym na posiedzeniu Komisji Infrastruktury oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny pod przewodnictwem Pana Stanisława Żmijana oraz Pana Sławomira Piechoty w dniu 28 sierpnia 2013 r. Wobec braku akceptacji negatywnego stanowiska ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju do proponowanych w dezyderacie zmian w Komisjach Infrastruktury oraz Polityki Społecznej i Rodziny resort podjął prace, w efekcie których przepisy pkt 5.2.9.2 załącznika nr 2 do wymienionego wyżej rozporządzenia z dnia 3 lipca 2003 r. przyjęły obecne brzmienie, postulowane w dezyderacie przez wymienione Komisje. Ponadto, należy zauważyć, że resort, w końcowej fazie procesu legislacyjnego, wskutek negatywnego stanowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, wystąpił z wnioskiem do komisji sejmowych o zmianę projektowanych przepisów i wprowadzenie fakultatywnego stosowania nawierzchni barwy niebieskiej stanowisk postojowych dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Zarówno Komisja Infrastruktury, jak i Komisja Polityki Społecznej i Rodziny nie udzieliły aprobaty dla tego wniosku.
W odpowiedzi na pytania postawione w interpelacji pragnę podkreślić, że wobec faktu, iż nowelizacja przepisów rozporządzenia, o której mowa w interpelacji Pani poseł Agnieszki Pomaski, zrealizowała postulaty komisji sejmowych, zawarte w przywołanym wyżej dezyderacie, ministerstwo nie planuje ponownej nowelizacji przepisów. Natomiast z uwagi na to, iż przyjęte w Polsce rozwiązanie z niebieską barwą stanowisk postojowych dla osób niepełnosprawnych jest rozwiązaniem stosowanym w innych krajach, resort infrastruktury i budownictwa nie widzi potrzeby wprowadzania w obowiązujących przepisach jakichkolwiek zmian w tym zakresie – czytamy w ostatnich zdaniach odpowiedzi resortu.