Legislacja

Stosowanie świateł awaryjnych podczas zatoru na drodze

21 marca 2012

Stosowanie świateł awaryjnych przez kierowców podczas zatrzymywanie się na drogach krajowych, w takiej sprawie poseł Krzysztof Brejza złożył interpelację nr 2836.

 

Interpelacja (nr 2836)

do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej

w sprawie stosowania świateł awaryjnych przez kierowców podczas zatrzymywania się na drogach krajowych

Szanowny Panie Ministrze! Od kilku lat wśród wielu kierowców stosowany jest zwyczaj włączania świateł awaryjnych podczas postoju na drogach, zwłaszcza tych charakteryzujących się wysoką prędkością poruszających się po nich pojazdów. Praktyka ta stosowana jest zwłaszcza podczas postoju w okolicy wzniesienia, zakrętu oraz postoju w korku wymuszonym na przykład remontem odcinka drogi. Sam jako kierowca często włączam światła awaryjne, aby ostrzec innych użytkowników ruchu jadących za mną przed zatorem. Praktyka ta pozwala w warunkach tak dziennych, jak i nocnych ostrzec innych kierowców o zatrzymaniu się pojazdu i uniknąć ewentualnego najechania na tył samochodu przez kierowcę, który nie stwierdzi dostatecznie szybko, że samochód znajdujący się przed nim nie jest w ruchu. Dodać należy, że dość często dochodzi do wypadków polegających na najechaniu na tył stojącego w korku samochodu, a negatywne konsekwencje takich zdarzeń spotęgowane są konstrukcją samochodu osobowego, w którym tył samochodu bardziej narażony jest na deformacje wynikające ze zderzenia z innym pojazdem niż jego przód.

W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytania:

- Jakie jest stanowisko ministerstwa wobec opisanej praktyki?

- Jakie jest stanowisko ministerstwa wobec pomysłu nowelizacji przepisów tak, aby wprowadzić zalecenia podczas kursów na prawo jazdy dotyczące stosowania świateł awaryjnych w sytuacji zatoru na drogach, zwłaszcza na drogach krajowych charakteryzujących się dużą prędkością poruszających się po nich pojazdów?

Z poważaniem Poseł Krzysztof Brejza

Inowrocław, dnia 5 marca 2012 r.