Legislacja

System eCall od października 2015 r.

24 lutego 2014

95a5bca9037732b5c842128c0d4b7a3b71e46abb

System eCall będzie wykorzystywał numer telefonu alarmowego 112. Ma on ułatwić służbom ratunkowym w zorientowaniu się co do skali wypadku i podjęciu decyzji o tym, jaka pomoc jest potrzebna. Umożliwi to - jak podkreśla PE - wcześniejsze przybycie ratowników na miejsce, skuteczniejsze ratowanie życia i ograniczanie obrażeń, a także ograniczenie kosztów związanych z zatrzymaniem ruchu. System wyśle do służb ratunkowych powiadomienie o wypadku, informacja będzie ograniczona do rodzaju pojazdu, rodzaju paliwa, czasu wypadku, dokładnej lokalizacji, kierunku jazdy i liczbie pasażerów zapiętych pasami. (Fot.: PD@N 485-15)

Parlament Europejski uchwalił obowiązek montowania we wszystkich nowych samochodach osobowych i lekkich dostawczych systemu automatycznego powiadamiania o wypadku drogowym tzw. systemu eCall. Decyzja wchodzi w życie już w październiku 2015 r. (posłowie na prośbę producentów dopuszczają możliwość przedłużenia wyznaczonego terminu). "Stworzenie publicznego, działającego na terenie UE systemu telefonów alarmowych to niezwykle istotne osiągnięcie na rzecz bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego w Europie. Około 2,5 tys. osób mogłoby zostać ocalonych każdego roku w UE, a obrażenia nie musiałyby być tak poważne w dziesiątkach tysięcy przypadków" - podkreśliła cytowana w komunikacie sprawozdawczyni projektu, czeska socjaldemokratka Olga Sehnalova. Dodała, że "system eCall będzie wolny od opłat dla dobra każdego kierowcy w Europie - niezależnie od tego, jaki prowadzi samochód".