Legislacja

Szmit w sprawie zmian w egzaminach na prawo jazdy

26 lutego 2016

3f68d5b11311bef1c5e45398a172fcdea21172a7

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiceminister Jerzy Szmit (fot.) odpowiedział na skierowane – jeszcze w ubiegłym roku - do resortu infrastruktury pytanie posłanki Anny Sobeckiej w sprawie zmian w egzaminach na prawo jazdy oraz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Informował, iż właśnie 18 lutego 2016 r. minister podpisał nowe rozporządzenie w sprawie egzaminowania. Wskazał także na takie zmiany jak: ułatwienia w uzyskiwaniu prawa jazdy kategorii AM poza siedzibą WORD; obniżono wymagania egzaminacyjne stawiane kandydatom na kierowców tej kategorii; wprowadzono zmiany obniżające wymagania także w stosunku do kierowców zawodowych (np. na placu manewrowym) itd. itd. Pełen tekst informacji poniżej.

(534-62 fot. MIiB)

ODPOWIEDŹ: Szanowny Panie Marszałku, odpowiadając na interpelację nr 223 poseł Anny Sobeckiej w sprawie zmian w egzaminach na prawo jazdy, przedstawiam następującą informację. Odpowiadając na pytanie pierwsze uprzejmie informuję, że w dniu 18 lutego 2016 r. Minister Infrastruktury i Budownictwa podpisał nowe rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. W odniesieniu do dotychczasowych przepisów wprowadzone zostały zmiany ułatwiające uzyskanie prawa jazdy kategorii AM – na motorowery, poprzez umożliwienie Wojewódzkim Ośrodkom Ruchu Drogowego (WORD) przeprowadzania egzaminów na tą kategorię prawa jazdy poza siedzibą ośrodka egzaminowania. Dokonano także zasadniczego obniżenia wymagań egzaminacyjnych stawianych osobom ubiegającym się o uprawnienia do kierowania motorowerem i skrócono czas egzaminu w ruchu drogowym. Uwzględniono szereg uwag społecznych pozwalając na szybsze uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami przez osoby zamierzające wykonywać zawód kierowcy w zakresie prawa jazdy kategorii C czy D (równoległe odbywanie egzaminów na prawo jazdy kategorii B, i C lub D). Dokonano korekty zasad wykonywania zadań egzaminacyjnych usuwając część manewrów (np. zawracanie na placu manewrowym) oraz dokonano podziału niektórych manewrów wykonywanych na placu manewrowym tak aby osoby egzaminowane nie były dwa razy oceniane z wykonania tego samego zadania. Uproszczono i ujednolicono też zasady oceny poszczególnych zadań egzaminacyjnych. Np. manewr ruszania przeniesiono z zadania “przygotowanie do jazdy” do zadania “jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu” oraz rozdzielono manewr “slalom wolny” i “jazda po łukach w kształcie cyfry 8”, wprowadzono także zasadę, że w zadaniu “przygotowanie do jazdy” w przypadku błędu powtarza się tylko część zadania wykonaną błędnie, a nie całe zadanie. Wydłużony został także czas wykonania manewrów sprzęgania pojazdu z przyczepą w ramach egzaminu dla prawa jazdy kategorii C+E. Warto wskazać, że jednoznacznie uregulowano zasady uzyskiwania uprawnień do kierowania tramwajem wprowadzając odrębne tabele dla zadań egzaminacyjnych realizowanych podczas egzaminu państwowego na pozwolenie do kierowania tramwajem, dla kryteriów oceny wykonania tych zadań oraz odrębny arkusz przebiegu egzaminu państwowego. Dodatkowo należy wskazać, że ponownie wprowadzono instytucję egzaminatora nadzorującego oraz koordynatora wskazując jednoznacznie stawiane tym osobom wymagania. Odpowiadając na pytanie drugie uprzejmie informuję, że w dniu 20 czerwca 2013 r. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, której przewodniczącym jest minister właściwy ds. transportu, przyjęła Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 (dalej: NPBRD). NPBRD jest kompleksowo opracowaną strategią poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach w latach 2013–2020. Oparty jest na pięciu filarach: bezpieczny człowiek, bezpieczna droga, bezpieczna prędko ść, bezpieczny pojazd, ratownictwo medyczne i opieka powypadkowa. NPBRD skierowany jest do wszystkich odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce, a więc m.in. do parlamentu, rządu, samorządów, zarządców dróg, projektantów dróg, służb nadzoru, a także wszystkich uczestników ruchu drogowego. Wyznacza konkretne cele do osiągnięcia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego m.in.: nie więcej niż 2 000 ofiar śmiertelnych 2 i 6 900 ciężko rannych w 2020 roku. NPBRD wyznacza także obszary działań i inicjatyw potrzebne do podniesienia stanu bezpieczeństwa na drogach. Są to: inżynieria, nadzór, edukacja oraz ratownictwo. Zgodnie z zapisami Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 (dalej NPBRD) “Podstawowymi narzędziami do wykonania NPBRD będą Programy Realizacyjne [..] sporządzane na okres jednego lub dwóch lat, które będą zawierały, w przypadku programów dwuletnich – szczegółowe plany działań na rok pierwszy oraz zarys działań na rok następny”. W związku z powyższym w dniu 6 maja 2015 r., przyjęto zmieniony w dniu 3 czerwca 2015 r. Program Realizacyjny na lata 2015-2016 (dalej: Program), który zawiera zestaw zadań realizujących priorytety i kierunki określone w NPBRD, określa czas wykonania poszczególnych zadań, liderów odpowiedzialnych za ich wdrożenie oraz wyznacza zestaw wskaźników pokazujących stopień realizacji zadania oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zarówno NPBRD jak i Programy realizacyjne dostępne są na stronie internetowej krbrd.gov.pl. Zakładając konieczność koncentracji na najistotniejszych problemach wyznaczono 2 priorytetowe obszary interwencji Programu: ochronę pieszych i zarządzanie prędkością. Wszystkie zadania są na bieżąco monitorowane przez Sekretariat KRBRD, a ich wyniki będą publikowane w corocznym sprawozdaniu KRBRD oraz dodatkowo w sprawozdaniach okresowych, zgodnie zasadami ewaluacji opisanymi w NPBRD.

Z poważaniem, Jerzy Szmit Podsekretarz Stanu