(494-26)
Odbyło się 196 posiedzenie senackiej Komisji Gospodarki narodowej poświęcone rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (druki senackie nr 638 oraz sejmowe nr 1957, 2292 i 2292A). Roman Stencel, prezes PIG OSK - jako kwietnie, które “umknęły” podczas procesowania w Sejmie - zgłosił kwestie: informacji o formie zatrudnienia instruktora (art. 28 i 26), tu sprawa szkolenia w trybie e-learningu; kolejna kwestia to tzw. papierowe zaświadczenia o ukończeniu kursu, następnie kwestia dodatkowych wymagań dla osk, a tu używanego sprzętu i jego kryterium wiekowego i ostatnia - poprawka okresu przejściowego 2. lat dla pojazdów wchodzących w skład infrastruktury ośrodka szkolenia kierowców. W czasie dyskusji zadano pytanie: czy wskazanie w ustawie motocykla z automatyczną skrzynią biegów o pojemności do 125 cm sześciennych nie jest związane z konkretną marką pojazdu. W odpowiedzi - poinformowano, iż sformułowanie “automatyczna skrzynia biegów” nie wskazuje na jakikolwiek konkretny produkt, czy na konkretnego producenta. Problem zniesienia obowiązkowego szkolenia teoretycznego - podniósł prezes OIG OSK. Prezes zapytał jaki sens ma działanie, które niszczy tak niedawno wprowadzony system szkolenia? Nadto przypomina, iż w była tu pełna akceptacja resortu, a w parlamencie zostało to przegłosowane. Pytanie co z bezpieczeństwem ruchu drogowego i co z kadrą nauczającą na kursach prawa jazdy? Uważam, że powinniśmy wrócić do tych zapisów. Były już takie sytuacje, że w wyższej izbie parlamentu były wniesione poprawki, które służą wszystkim i to jest taka poprawka. Te ostatnie poprawki przedstawiciel rządu uznał za nieuzasadnione, natomiast biuro legislacji miał wątpliwość o możliwość wykroczenia poza zapis ustawowy, poza materię, która przyszła z Sejmu. Prezes KS WORD, Łukasz Kucharski zgłosił poprawkę art. 35 traktującego o kursach dla kandydatów na instruktorów, definicji kto takie kursy może prowadzić. Reprezentant resortu podtrzymał dotychczasowe stanowisko, tu zadano więc pytanie - kto będzie szkolił? W odpowiedzi mówiono o zdrowej konkurencji na rynku szkoleń. Sprawa skrócenia vacatio legis zniesienia obowiązku szkolenia teoretycznego, które już wpływa i zdecydowanie wpłynie na pracę zarówno osk jak i word - sprawę uznano jako wprowadzoną w związku z protokołem z obrad Komisji Samorządu Terytorialnego. Zaproponowano nowe treści poprawek do ustawy tu: 1% odpisu word-ów za przeprowadzenie egzaminu teoretycznego, opłata w wysokości 20 tys. zł za prawo do rocznego rozpowszechniania bazy pytań. W tych dwu sprawach resort wyraził stanowisko negatywne. Poprawka trzecia dotyczyła minimalnej ilości pytań egzaminacyjnych w bazie pytań - poprawkę uznano za wadliwą, nieuregulowaną ustawowo.
Przyjęto m.inn.: poprawki także zgłoszone podczas obrad Komisji Samorządu Terytorialnego - senatorowie jednogłośnie przegłosowali je. Kolejne trzy poprawki zaakceptowane przez rząd (związane z ogłoszeniem tekstu jednolitego, po uchwaleniu ustawy przez Sejm, poprawki legislacyjne) - senatorowie jednogłośnie przegłosowali.
W dniach 5 i 6 czerwca 2014 r. Senat zbierze się na 55. posiedzeniu, w zaplanowanym porządku obrad przewidziano prace nad: ustawą o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, której projekt został przygotowany przez sejmową Komisję Infrastruktury. Ustawa przewiduje m.in., że osoby posiadające co najmniej od trzech lat prawo jazdy kat. B będą mogły jeździć motocyklami z automatyczną skrzynią biegów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych. Obecnie bez dodatkowego egzaminu osoby mające takie prawo jazdy mogą jeździć jedynie motorowerami i skuterami. Nowelizacja przywraca odpowiedzialność merytoryczną ministra nadzorującego transport za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Pytania, które będzie układać specjalna komisja, mają być jawne i ogólnodostępne. Zniesiony ma zostać obowiązek uczestniczenia w prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców kursach teoretycznych przygotowujących do egzaminu.