Kierowcy zagraniczni, oczywiście ci łamiący przepisy ruchu drogowego, trafili do interpelacji poselskiej (nr 18285). Mirosław Pluta pyta ministra transportu kiedy i w jakim zakresie zostanie usprawniony tryb administracyjny, dzięki któremu temu samemu prawu podlegać będą kierowcy z różnych krajów łamiących przepisy ruchu drogowego. Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w resorcie potwierdził, iż aktualnie brak jest rozwiązań prawnych, które umożliwiałyby wymianę informacji z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz skuteczne egzekwowanie odpowiedzialności wobec obcokrajowców w przypadku popełnienia przez nich naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Nie występują również podstawy prawne do udzielania odpowiedzi na zapytania kierowane do Polski ze strony innych państw w sprawie analogicznych naruszeń popełnionych przez polskich obywateli na terenie tych państw. W resorcie trwają prace nad stosownym projektem noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Interpelacja (nr 18285)
do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
w sprawie taryfy ulgowej wobec zagranicznych kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego
Szanowny Panie Ministrze! Według prognoz rządu wpływy do budżetu z mandatów w bieżącym 2013 r. wyniosą ok. 1,5 mld zł. Dziennikarze informują opinię publiczną o nieprawidłowościach odnoszących się do selekcji zdjęć zrobionych przez fotoradary i egzekwowania środków pieniężnych za naruszanie przepisów drogowych. Na “taryfę ulgową” mogą w szczególności liczyć obcokrajowcy. Zagraniczne tablice rejestracyjne są problemem dla Inspektoratu Transportu Drogowego. Tryb wykroczeniowy dla kierowców spoza granicy kraju jest czasochłonny i kosztowny.
O ustalenie personaliów zagranicznego właściciela samochodu, na podstawie tablicy rejestracyjnej, można wystąpić wówczas, kiedy zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa. Przekroczenie prędkości zaliczane jest do kategorii wykroczeń.
Tymczasem Polacy łamiący przepisy w innych krajach nie mogą liczyć na łagodniejsze traktowanie. Traktowani są bowiem na takich samych zasadach, jak inni kierowcy, którzy łamią zasady bezpieczeństwa na drodze.
W związku z powyższym pytam Pana Ministra:
1)Kiedy i jakim zakresie zostanie usprawniony tryb administracyjny, dzięki któremu temu samemu prawu podlegać będą kierowcy z różnych krajów łamiący przepisy ruchu drogowego?
2)Jak obecnie przebiega współpraca z państwami członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie przepływu informacji o popełnianych wykroczeniach drogowych oraz egzekwowaniu należnych kar pieniężnych?
Dziękuję za udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania.
Z poważaniem
Poseł Mirosław Pluta
Tarnobrzeg, dnia 24 maja 2013 r.
Odpowiedź na interpelację:
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo, znak: SPS-023-18285/13, z dnia 6 czerwca 2013 r. przesyłające interpelację posła Mirosława Pluty w sprawie taryfy ulgowej wobec zagranicznych kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego, uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko. Aktualnie brak jest rozwiązań prawnych, które umożliwiałyby wymianę informacji z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz skuteczne egzekwowanie odpowiedzialności wobec obcokrajowców w przypadku popełnienia przez nich naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Nie występują również podstawy prawne do udzielania odpowiedzi na zapytania kierowane do Polski ze strony innych państw w sprawie analogicznych naruszeń popełnionych przez polskich obywateli na terenie tych państw.
Sytuacja ta ulegnie zmianie po wejściu w życie przepisów implementujących dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/82/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (Dz. Urz. UE L 288, str. 1-15). Obecnie w resorcie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw przewidującym wdrożenie ww. dyrektywy do krajowego porządku prawnego. Projekt ten przewiduje utworzenie przy centralnej ewidencji pojazdów krajowego punktu kontaktowego. Punkt ten będzie prowadzony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a jego zadaniem będzie wymiana informacji z krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie danych dotyczących pojazdów, podczas kierowania którymi popełniono naruszenie, oraz danych dotyczących właścicieli lub posiadaczy tych pojazdów.
Zadaniem Krajowego Punktu Kontaktowego będzie również przekazywanie danych o tych pojazdach, a także ich właścicielach i posiadaczach uzyskanych od innych państw członkowskich Unii Europejskiej uprawnionym krajowym podmiotom, posiadającym kompetencje do egzekwowania odpowiedzialności wobec sprawców naruszeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Projekt ten został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich w dniu 19 czerwca 2013 r. W najbliższym czasie zostanie on rozpatrzony przez Komitet Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji.
Po wejściu w życie projektowanej ustawy oraz wdrożeniu jej przepisów pod względem dostosowania infrastruktury technicznej do transgranicznej wymiany informacji możliwe będzie występowanie do innych państw z zapytaniami o dane dotyczące pojazdów zarejestrowanych w tych państwach, podczas kierowania którymi popełniono naruszenie związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, oraz ich właścicieli lub posiadaczy. Kierowanie zapytań o ww. dane będzie możliwe na podstawie numerów rejestracyjnych pojazdów będących w posiadaniu właściwych organów, uzyskiwanych m.in. na skutek ujawniania naruszeń przy pomocy urządzeń rejestrujących. W związku z powyższym wdrożenie przedmiotowych przepisów pozwoli na uzyskiwanie informacji o obcokrajowcach będących sprawcami ww. naruszeń. Uzyskiwanie tych informacji będzie się przekładało na możliwość egzekwowania odpowiedzialności za popełniane przez obcokrajowców naruszenia, co w konsekwencji powinno przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.
Z poważaniem