Wchodzą w życie niższe stawki podatku akcyzowego od używanych samochodów. Zrównane będą stawki podatku akcyzowego od samochodów nowych i używanych. Za pojazdy z silnikami o pojemności do dwóch litrów stawka podatku wyniesie 3,1 proc. niezależnie od wieku pojazdu. Od samochodów z silnikami o pojemności ponad dwa litry stawka podatku wyniesie 13,6 proc. Do tej pory stawki podatku akcyzowego zależały także od wieku pojazdu i rosły aż do 65 proc. Po zrównaniu stawek podatek będzie dużo niższy. Do tej pory, sprowadzając Opla Vectrę 1,6 z 1993 r., należało zapłacić prawie 1,8 tys. zł podatku, obecnie będzie to tylko 85 zł. “Nowe zasady akcyzy mogą doprowadzić do ograniczenia patologii, lecz jej nie wyeliminują” - nie kryje sceptycyzmu Wojciech Drzewiecki, szef firmy doradczej Samar. Jego zdaniem nowe stawki podatku będą zachęcać do sprowadzania używanych aut z młodszych roczników, to jednak zwiększy konkurencję dla nowych samochodów.
(178-2)
“To przepisy przejściowe do czasu wprowadzenia nowych podatków od samochodów” - ocenił Drzewiecki. Latem Sejm przyjął w pierwszym czytaniu rządowy projekt nowego podatku od samochodów, którego stawki mają być zależne od pojemności silnika i norm toksyczności spalin. Jednak projekt nowego podatku nie wzbudził zapału posłów. Dotąd nie było merytorycznego posiedzenia podkomisji ds. tego podatku - powiedziano nam wczoraj w sejmowej komisji rozwoju przedsiębiorczości. W branży samochodowej często uważa się, że przed wyborami samorządowymi politycy nie chcieli drażnić wyborców podatkami od samochodów.