Legislacja

W Sejmie o miejscu egzaminowania

26 lutego 2008

Do sejmowej Komisji Infrastruktury wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ruchu drogowym.  Projekt przewiduje następującą zmianę: wprowadza się następującą zmianę: 1) ust.3 otrzymuje brzmienie: “3. Egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy jest przeprowadzany w mieście wojewódzkim lub w zależności od potrzeb w mieście na prawach powiatu, albo w mieście, w którym do dnia 31 grudnia 1998 r. funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, albo w mieście będącym siedzibą władz powiatu.”. W uzasadnieniu czytamy: Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym ma na celu poszerzenie liczby uprawnionych podmiotów, mogących przeprowadzać egzamin państwowy w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy. W obecnym stanie prawnym taki egzamin może być przeprowadzany wyłącznie w miastach, które są miastami wojewódzkimi lub w zależności od potrzeb w miastach na prawach powiatu, albo w miastach, w których do dnia 31 grudnia 1998 r. funkcjonował wojewódzki ośrodek ruchu drogowego.

W ocenie wnioskodawców dotychczasowy stan prawny uległ dezaktualizacji w świetle potrzeb i wymagań, jakie pojawiły się w obliczu coraz większej liczby osób zdających egzaminy państwowe na prawo jazdy różnych kategorii. Proponowana zmiana nie ogranicza uprawnień podmiotów dotychczas mogących przeprowadzać egzaminy państwowe, a pozwoli zwiększyć ilość miejsc, w których kandydaci mogliby zdobyć kwalifikacje do prowadzenia pojazdów, co przyczyniłoby się m.in. do:

§znacznego usprawnienia przeprowadzania egzaminów państwowych w zakresie wszystkich kategorii prawa jazdy;

§skrócenia czasu oczekiwania na egzamin po odbytym szkoleniu;

§skrócenia czasu oczekiwania pomiędzy poszczególnymi częściami egzaminu;

§skrócenia czasu oczekiwania na kolejny termin egzaminu w przypadku negatywnego wyniku;

§zmniejszenia obciążenia finansowego osób ubiegających się o wydanie uprawnienia w zakresie kierowania pojazdami;

§obniżenia kosztów w prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodków szkolenia kierowców;

§aktywizacji gospodarczej i zawodowej mieszkańców mniejszych miejscowości, będących ośrodkami subregionalnymi, które na podstawie decyzji władz samorządu województwa mogłyby stać się miejscami, w których będą przeprowadzane egzaminy;

§komplementarności z rozwiązaniami unijnymi, dążącymi do podniesienia rangi i wzrostu aktywności ośrodków subregionalnych.

Uszczegóławiając wyżej wymienione zalety niniejszego projektu należy odnieść się do rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana. Wnioskodawcy pragną zwrócić uwagę na fakt, iż dotychczasowe rozwiązania nie sprzyjają ograniczeniu licznych problemów i kosztów finansowych związanych z kwestią zdawania egzaminów na prawo jazdy. Wzrastająca liczba osób chcących nabyć uprawnienie do kierowania pojazdem oraz relatywnie mała liczba ośrodków mogących przeprowadzać egzaminy i związane z tym problemy natury logistycznej powodują systematyczne wydłużanie się czasu oczekiwania kursantów na egzamin. Opinia publiczna oraz zdający egzaminy coraz częściej podnoszą, że ośrodki ruchu drogowego nie są w stanie dotrzymywać ustawowego terminu 30 dni na przeprowadzenie egzaminu na prawo jazdy i nie pomaga w tym zakresie zatrudnianie dodatkowych egzaminatorów. Prowadzi to często do sytuacji, w których uczestnik kursu pozostaje przez okres np. dwóch miesięcy od jego zakończenia do terminu egzaminu bez możliwości ćwiczeń albo musi ponieść kolejne koszty związane z potrzebą wykupienia dodatkowych godzin ćwiczeń. Trzeba także wskazać na ekonomiczne aspekty proponowanych zmian w ustawie. Możliwość zwiększenia liczby miejsc, w których przeprowadzane byłyby egzaminy, spowodowałyby skrócenie odległości do nich z miejscowości – siedzib ośrodków szkolenia kierowców, co skutkowałoby zmniejszeniem nakładów przez te ośrodki, a tym samym spadkiem cen kursów na prawo jazdy z korzyścią dla klientów. Względy logistyczne i geograficzne, które mogłyby lec u źródeł stworzenia nowych miejsc zdawania egzaminów, prowadziłyby do zmniejszenia nakładów ośrodków szkolenia kierowców na pojazdy oraz skrócenia okresu czasu potrzebnego na przeprowadzenie ćwiczeń, a tym samym wygenerowania wolnego czasu dla nowych kursantów z ekonomiczną korzyścią dla ośrodków.

Ponadto warto wspomnieć, iż zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym w przedmiotowej kwestii wpisuje się w europejską wizję zrównoważonych miast, zrównoważonej gospodarki miejskiej, transportu, budownictwa i projektowania. Zwraca ona uwagę na potrzebę wzmacniania subregionalnych ośrodków rozwojowych m.in. poprzez wspieranie zmian strukturalnych w subregionalnych ośrodkach rozwoju prowadzących do wzrostu aktywności gospodarczej i zawodowej, a także poprzez wspieranie konkurencyjności subregionalnych ośrodków rozwoju w skali krajowej. Niestety polskie prawodawstwo w wielu dziedzinach nie dostrzega potrzeby zwrócenia baczniejszej uwagi na możliwości wspierania ośrodków subregionalnych, a dekada dzieląca nas od reformy administracyjnej kraju i likwidacji w Polsce 49 województw pokazała, iż niejednokrotnie miasta nie będące wcześniej wojewódzkimi, rozwijają się szybciej, stanowiąc naturalne zaplecze dla dużej liczby mieszkańców.

9979fd07f4209d871bd8a1c4bf9b90c78db06a5aZAMÓW: 0-502-659-431