(Fot.: PD@N 466-30gi)
Interpelująca (nr 17912) grupa posłów zaadresowała do ministra transportu pytania odnośnie: instytucji i zakresu kontroli pracy instruktorów; wymagań stawianych kandydatom na instruktora; przebiegu procesu egzaminowania instruktorów; rankingu oceniającego umiejętności instruktorów oraz ewentualnych zmian w zakresie egzaminowania i szkolenia instruktorów. Po przeczytaniu opublikowanego tekstu interpelacji nasi Czytelnicy komentowali:
Jarosław N.: Posłowie są niedoinformowani ponieważ pytania egzaminacyjne dla instruktorów opracowuje WORD na czas egzaminu u siebie i instruktorzy nie mają do nich dostępu. A egzamin teoretyczny zdaje 4-5 osób za pierwszym razem.
Marcin: Proszę się raczej zastanowić nad szkoleniem i kompetencjami Egzaminatorów, to oni powinni wykazać się większym doświadczeniem od instruktorów. Egzaminator podnosząc kwalifikacje i starając się o uprawnienia do egzaminowania na kolejną kategorię prawa jazdy musi sam je posiadać tylko Rok, a instruktor 3 lata. Kto powinien mieć większe kompetencje? (np. egzaminator skończy kurs na kat. C poczeka rok i już może egzaminować, a gdzie praktyka?). Każdy egzaminator powinien wykazać się 3 letnią udokumentowaną praktyką Instruktora, aby móc się starać o uprawnienia egzaminatora oraz doświadczenie w prowadzeniu pojazdów danej kategorii prawa jazdy. Nowa ustawa powinna zawierać zmiany poprawiające jakość szkolenia, ale to możemy uzyskać np. przez zwiększenie minimalnej ilości godzin zajęć praktycznych, teoretycznych, określenie minimalnej stawki za kurs (nie będzie sztucznie zaniżania ceny kursu, a co za tym idzie jakości szkolenia) itp. ...
IZABELA: ...w takim razie również ministerstwo edukacji powinno weryfikować nauczycieli, bo niestety tu też ma się wiele do życzenia...są nauczyciele, którzy wiedzę posiadają mniejszą niż jego uczniowie, a jednak uczą, piją kawę na lekcjach itp.!!! - tylko jest ta różnica, że taki zły, krzyczący, mało kompetentny instruktor - długo się nim nie nabędzie, ponieważ sam się wyeliminuje z rynku, bo w ślad za nim za takim podejściem do kursanta idzie opinia...a na nauczyciela nie ma rady - uczy i uczy dalej aż do emerytury - bo tu niezadowolony uczeń nie ma nic do gadania... Tak samo jest na uczelniach wyższych - nawet jeszcze gorzej... Więc może szanowne "mądre głowy" w sejmie wezmą się w końcu do roboty i zajmą się nieuczciwymi instruktorami i ich szkołami jazdy... To moja opinia na ten temat. Ja nie utożsamiam się z tymi nie kompetentnymi, krzyczącymi...
ANDY WARCHOL: A czy Ktoś się zajmie zatrważająco niskim poziomem szkolenia kandydatów na Egzaminatorów??!! no i później mamy jak mamy...
MARIAN: Panie pośle Orzechowski i grupo posłów Wy nie macie pojęcia o szkoleniu na prawo jazdy. Szkolenie instruktorów nie ma nic wspólnego z byciem instruktorem. Zły instruktor sam się z rynku wyeliminuje. Instruktor uczy jeździć tak jak sam potrafi.
JERZY R.: Jest nieprawdą, że instruktorzy nauki jazdy źle szkolą, to co posłowie wypisują w swojej niesprawdzonej interpelacji do ministra. Prawda jest taka, że kursanci nie chcą się uczyć, uciekają z zajęć teoretycznych, i na jazdy przychodzą nieprzygotowani. Dlatego nie wychodzi im prawidłowo jazda. Nieraz są tacy aroganccy, że nie słuchają rad, i wskazówek instruktora. No bo tatuś z mamusią, bratem czy kolegą pozwalali mu szybciej jeździć! Co tam instruktor będzie go pouczał. On wie lepiej. Taki instruktor jest niedobry. Niektórzy zmieniają instruktora, żeby się nie czepiał, i nic od nich nie wymagał. A instruktor dla świętego spokoju wtedy woli się nie odzywać. Jeździj sobie jak chcesz, tylko abyś wypadku mi nie spowodował. Więc pytam się pań, i panów posłów jak taki (uczeń) kursant przemądrzały jest w stanie zdać egzamin. Są przypadki, że egzaminatorów potrafią opieprzyć, no bo oni są mądrzejsi od egzaminatora. Kursanci uważają, jeżeli zapłacili za kurs (za 30 godzin) to ma zdać nie słuchając się rad i wskazówek instruktorów! Ustawa wyraźnie mówi, że 30 godzin jest to minimalna liczba godzin dla przeciętnie uzdolnionego. Jeżeli dana osoba nie posiadła umiejętności ujętych w charakterystyce absolwenta kursu, to należy ją tak długo szkolić, aż te wiadomości, i umiejętności posiądzie! Jeżeli mówi się kursantowi, że jeszcze nie umie jeździć, że nie nadaje się do egzaminu, to on uważa, że chce się jego naciągnąć na kasę. Przecież on już umie bezpiecznie jeździć. I dlatego jest taka niezdawalność! Kursanci się nie uczą! Nieraz przychodząc na jazdy, to nawet nie wiedzieli co oznacza znak A-7, C-5, D-3, jakiej grupy to są znaki, i skąd dokąd obowiązują. Egzamin wewnętrzny w OSK- był fikcją, no bo ta osoba obiecał, że się jeszcze nauczy. I te osoby najwięcej potem narzekają na instruktorów i egzaminatorów. Ja im tyle razy tłumaczyłem, że na egzaminatora nie możecie patrzeć jako na wroga, tylko jako na przyjaciela, że jemu też zależy na tym, aby wam dobrze poszedł egzamin, żeby on mógł go wam zaliczyć. On jest od tego żeby was egzaminować. A wy od tego, żeby skupić się na zadaniu, i dobrze go wykonać. Nie raz zapytałem o jakichś znak, czy przepis, żeby zorientować się jaki jest stan posiadania przez kursantów wiedzy p.r.d. I żeby ich zmotywować do nauki odpowiadałem im tak: jak nie chcecie, to nie musicie się uczyć, bo wy już macie prawo jazdy. Ale ja się za was będę uczył, bo ja jeszcze nie mam prawa jazdy. Aż takich mocnych argumentów nieraz musiałem użyć, żeby ich zmusić do nauki p.r.d. Mógłbym tutaj wiele przykładów przytaczać w czym tak naprawdę leży problem niezdawania egzaminów przez kursantów. Myślę jednak, że już państwu nakreśliłem te najważniejsze kwestie niezdawania egzaminów na prawo jazdy. Z poważaniem: instruktor-specjalista.
Dzisiaj udostępniamy państwu tekst odpowiedzi na interpelację, której udzielił Maciej Jankowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Wyjaśnił każdą z sygnalizowanych kwestii, w ostatniej z nich konkludowal: odnosząc się do kwestii dotyczącej tego, czy resort przewiduje zmiany w zakresie egzaminowania i szkolenia instruktorów, uprzejmie informuję, że przedmiotowe przepisy są nowe, bowiem obowiązują od niespełna pięciu miesięcy. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej sprawdza funkcjonowanie tych przepisów i monitoruje praktykę ich stosowania. Jeżeli na podstawie obserwacji zostaną wyciągnięte wnioski co do potrzeby ewentualnej zmiany przepisów w przedmiotowym zakresie, resort podejmie działania w kierunku ich zmiany.
ODPOWIEDŹ NA INTERPELACJĘ nr 17912
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo z dnia 24 maja 2013 r. (nr SPS-023-17912/13), którym przekazano interpelację posła Macieja Orzechowskiego oraz grupy posłów w sprawie egzaminów na instruktora nauki jazdy, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej instytucji i zakresu kontroli pracy instruktorów, należy wskazać, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, z późn. zm.) starosta wpisuje do ewidencji instruktorów, w drodze decyzji, osoby spełniające ustawowe wymagania.
Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy starosta skreśla instruktora z ewidencji instruktorów w przypadku m.in. dopuszczenia się rażącego naruszenia przepisów poprzez:
1)wielokrotne przeprowadzenie szkolenia niezgodnie z obowiązującym programem szkolenia,
2)wielokrotne przeprowadzenie szkolenia praktycznego jednocześnie dla więcej niż jednej osoby szkolonej,
3)potwierdzenie nieprawdy w dokumentacji dotyczącej szkolenia.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej wymagań stawianych kandydatom na instruktora nauki jazdy, należy wskazać, że zgodnie z art. 33 ust. 1 ww. ustawy instruktorem jest osoba, która:
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie;
2) posiada prawo jazdy:
a)kategorii A co najmniej przez okres 3 lat – dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami, którzy uzyskują uprawnienia instruktora wyłącznie w zakresie prawa jazdy kategorii A,
b)kategorii B co najmniej przez okres 3 lat – dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami ubiegających się o uprawnienia do prowadzenia szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B,
c)kategorii: B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E odpowiednio do zakresu prowadzonych zajęć co najmniej przez okres roku oraz co najmniej 3-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami w zakresie prawa jazdy kategorii B - dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami rozszerzających uprawnienia do prowadzenia szkolenia o jedną z wymienionych kategorii;
3) posiada prawo jazdy kategorii B co najmniej przez okres 3 lat oraz pozwolenie na kierowanie tramwajem - dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania tramwajem;
4) posiada ważne orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania czynności instruktora;
5) posiada ważne orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności instruktora;
6) ukończyła z wynikiem pozytywnym kurs dla kandydatów na instruktorów i posiada zaświadczenie o jego ukończeniu - dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi;
7) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin sprawdzający kwalifikacje przed komisją powołaną przez wojewodę;
8) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za:
a)przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji,
b)przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej,
c)przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów,
d)prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie po użyciu innego podobnie działającego środka,
e)przestępstwo umyślne przeciwko życiu i zdrowiu,
f)przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności;
9) jest wpisana do ewidencji instruktorów.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej przebiegu procesu egzaminowania instruktorów nauki jazdy, uprzejmie informuję, że zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie uzyskiwania uprawnień przez instruktorów, opłat oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także stawek wynagrodzenia członków komisji (Dz. U. poz. 93) egzamin sprawdzający kwalifikacje złożony przed komisją powołaną przez wojewodę składa się z:
1) części pierwszej, obejmującej sprawdzenie znajomości następujących przedmiotów:
a)psychologii,
b)metodyki nauczania, w szczególności w zakresie znajomości programów szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
c)prawa o ruchu drogowym,
d)techniki kierowania pojazdem i obsługi pojazdu,
e)techniki i taktyki jazdy,
f)bezpieczeństwa ruchu drogowego - w zakresie określonym w § 22 ust. 2 rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz. U. poz. 1019);
2) części drugiej, realizowanej w formie pokazu przeprowadzenia zajęć teoretycznych, obejmującej przeprowadzenie jednych wybranych losowo zajęć teoretycznych dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, wynikających z programu szkolenia, o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców, w zakresie odpowiedniej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia, z uwzględnieniem:
a)przepisów ruchu drogowego,
b)zarysu budowy i zasad obsługi technicznej pojazdu,
c)techniki kierowania odpowiednim pojazdem,
d)zachowania na miejscu wypadku i pomocy przedlekarskiej,
e)bezpieczeństwa ruchu drogowego;
3) części trzeciej, realizowanej w formie pokazu przeprowadzenia zajęć praktycznych, obejmującej sprawdzenie umiejętności przeprowadzenia, odpowiednio na placu manewrowym lub w ruchu drogowym, zajęć praktycznych dla osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami w zakresie dwóch losowo wybranych zadań egzaminacyjnych:
a)określonych w tabeli nr 1 w załączniku nr 2 do rozporządzenia – dla poszczególnych kategorii prawa jazdy objętych egzaminem,
b)określonych w tabeli nr 3 w załączniku nr 2 do rozporządzenia – dla egzaminu przeprowadzanego w zakresie pozwolenia.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej istnienia rankingu oceniającego umiejętności instruktorów, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie prowadzi takiego rankingu. Odnosząc się do kwestii dotyczącej tego, czy resort przewiduje zmiany w zakresie egzaminowania i szkolenia instruktorów, uprzejmie informuję, że przedmiotowe przepisy są nowe, bowiem obowiązują od niespełna pięciu miesięcy. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej sprawdza funkcjonowanie tych przepisów i monitoruje praktykę ich stosowania. Jeżeli na podstawie obserwacji zostaną wyciągnięte wnioski co do potrzeby ewentualnej zmiany przepisów w przedmiotowym zakresie, resort podejmie działania w kierunku ich zmiany.
Z poważaniem